Happy End

Familjen Laurent är lika galet rik som den är dysfunktionell. Tre generationer bor under samma tak i ett flådigt hus i Calais, med flyktingkrisen precis utanför husknuten. Omvärlden är emellertid inget som rör Laurents där årtionden av svek gjort släktbanden milt sagt ansträngda, och mer komplicerat blir det när en ny familjemedlem flyttar in som inneboende.

Originaltitel Happy End
Regissör Michael Haneke
Manus Michael Haneke
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Isabelle Huppert, Jean-Louis Trintignant, Mathieu Kassovitz, Fantine Harduin, Franz Rogowski, Laura Verlinden, Aurélia Petit, Toby Jones, Hille Perl, Hassam Ghancy, Nabiha Akkari, Joud Geistlich, Philippe du Janerand, Dominique Besnehard

Rune2000
2023-01-14
Ännu en sevärd skildring av familjeband som kan på sina håll uppfattas som ytlig och förenklad, men filmens styrka ligger i tystheten och förlamade atmosfären istället för dramatik. Jag gillade hur Haneke inledde och avslutade filmen med två liknande scener, vilket förstärkte helhetsupplevelsen. Det var också kul att Jean-Louis Trintignant spelade samma karaktär som i Amour (2012), även om det tog mig ett tag att inse detta. Överlag pendlar filmen mellan en mycket stark 3:a och en svag 4:a, så det får bli den sistnämnda eftersom jag kommer att vilja återbesöka denna film nån gång i framtiden.
Ghostface
2020-06-24
Det är felaktigt att påstå att flyktingkrisen spelar någon direkt roll i filmen, däremot gör klass det. Än en gång är det mänskliga tillkortakommanden med en dos svart humor som dissekeras. Den rika familjens sönderfall har vi sett tidigare på film men det är ganska effektivt ändå.
haajen
2018-10-08
Nattsvart komedi som känns lite som en greatest hits från Haneke, gillar den men den är lite väl tunn.
2018-09-23
Han fick ihop det till slut, den experimenterande Haneke,.Inget fel i att tänja på gränserna, men transportsträckan blev onödigt krånglig och lång, jag blev helt enkelt uttråkad och något irriterad. Att kastas från det ena till det andra från första stund gjorde att det kändes svårt att se någon mening, den kom att skönjas först i slutet , lite väl långt lidande enligt min åsikt.
martineden
2018-07-20
[rek. 4] Haneke är tveklöst en av världens bästa filmregissörer och även om många av de teman och motiv som återfinns i denna, hans senaste film, ges de en ny vinkel. Filmen behandlar i grova drag människan alienering från sig själv, sina egna känslor, tankar och oförmågan att etablera meningsfull kommunikation med sina medmänniskor. Jag vet inte om jag håller med om att "flyktingkrisen" eller "internet" skulle vara ett "teman" i denna film, då tror jag man ganska kapitalt missförstått den. Med flyktingkrisen tror jag att Haneke menar att den gör små obekväma inbrott i bourgeoisiens vardag, utan att påverka dem nämnvärt. Även om det inte är någon av Hanekes främsta filmer är den likväl ganska så jävla bra!!! 4.
LillaBlåaMus
2018-05-27
Utan flickan i huvudrollen hade jag nog tappat intresset.
svantehak
2018-04-29
Väldigt många väldigt bra scener.
KimEkberg
2018-03-26
tycker det känns som haneke har tappat kollen, eller åtminstone vill skildra teman han inte har så mycket koll på- internet och flyktingkrisen. I ärlighetens namn känns väl borgerligheten, företagsvärlden eller dödshjälpsproblematiken heller så spot on. Känns verkligen som att jag fattar grejen, fast att slutsatsen är fel- västvärldens och medel/överklassens problem ska inte behandlas iskallt som fars, utan hellre med hjärta. Föredrar i så fall Kaurismäkis lite mer naiva appropriering alla gånger.
dr_Robert
2018-02-27
Ofokuserad men välspelad film där det dock bara bränner till en gång: Blinkningen till Hannekes tidigare och klart starkare film Amour. Den här filmens karaktärer är tyvärr inte särskilt levande eller trovärdiga och filmen saknar ärende.
paninaro
2018-02-26
Haneke light. Ingredienser såsom illvillig ungdom, dödslysten ålderdom, hemligheter, cynism och en genomgående krass syn på människor finns här. Wiens alter Meister gör film som få andra och det är i princip hela tiden intressant på olika sätt, men den riktigt skarpa udden saknas denna gång. Nog är det så att delarna står ut mer än helheten. Borgerlig familj med mörka hemligheter och livskriser känns väl också lite gjort till förbannelse, men om det är någon som ska göra det så är det Haneke. Bra skådespelargalleri. Stark trea.