1.7

Happy End

Lukas är 29-årig egocentrerad rockmusiker som tvingas dela lägenhet med Marja, en excentrisk 70-åring. Lukas lever som i två världar: Kompisarnas liv i frihet och livet med Marja instängd i en lägenhet. Mot bådas vilja växer en vänskap sakta fram. Men Marja bär på en hemlighet och när sanningen kommer fram sätts deras vänskap på prov.

Originaltitel Happy End
Regissör Christina Olofson
Manus Soni Jörgensen
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Stefan Norrthon, Harriet Andersson, Robert Jelinek, Alexander Skarsgård, Rebecka Hemse, Pär Ericson, Mats Garb

Albion
2018-04-03
I princip helt outhärdlig. Taffligt och fånigt så det förslår. Fotot var väl i alla fall lyckat. Betyget kan bara bli 1
KyLLo
2018-03-07
Väldigt 90-talsaktig och uppbyggd ungefär som en familjefilm. Det är nog tänkt att vara en variant på Skattkammarön, men där handlingen är förpassad till 90-talets Sverige och med "vanliga" människor. Harriet Andersson tycker jag är riktigt bra. Hon känns verkligen i livets slutskede i filmen, och då var det ändå nästan 20 år sedan hon gjorde rollen. Annars känns huvudpersonerna ganska osympatiska. Det är nog för mycket konflikter för att filmen ska gå hem hos folk i allmänhet. Jag skulle också önska att den vore mer vågad. King of California har vissa likheter, men är ett bättre alternativ som jag ser det.
sirkurt
2012-04-09
Hopplös och meningslös.
Dele
2009-02-27
Välmenande men väldigt krystad "vänskap-mellan-omaka-leder-till-livsinsikt"-film. Vartenda liten detalj är så uttänkt och filmiskt beprövad att all eventuell verklighetskoppling och egen fräschör går helt förlorad. När slutligen den uppenbara finalen kommer så är det bara att plocka fram spypåsen och rodna ikapp med den alltmer stegrande och konstlade överdramatiseringen som helt tar död på den sista lilla gnutta personlighet och verklighetskänsla som eventuellt fanns kvar i det här pekpinnebygget.
St_affan
2004-09-25
vad är detta?
bo-mikael
2003-06-25
Ganska fin ändå...kanske en tvåa dock. Men njeaj.