Happy-Go-Lucky

Den färgstarka lågstadielärarinnan Poppy har en förmåga att alltid få ut det mesta av livet. Hon närmar sig livets alla utmaningar med ett sprudlande humör och beundransvärt engagemang. Det gäller allt från hennes älskade vänner och elever till flamenco- och körlektioner.

Originaltitel Happy-Go-Lucky
Alternativ titel Happy Go Lucky
Regissör Mike Leigh
Manus Mike Leigh
Genre Drama, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Sally Hawkins, Alexis Zegerman, Kate O'Flynn, Sylvestra Le Touzel, Eddie Marsan, Samuel Roukin, Andrea Riseborough, Sinead Matthews, Sarah Niles, Caroline Martin, Oliver Maltman, Karina Fernandez, Stanley Townsend, Jack MacGeachin, Nonso Anozie

Skapad 2019-12-11 av canyonjoe
Den 28 november 2008 hade den optimistiska filmen Happy-Go-Lucky premiär. Att den här filmen hade premiär så sent på hösten kunde inte passat biopubliken bättre. Happy-Go-Lucky handlar nämlige...   Läs mer »

dafreakish
2019-08-18
Hawkins är självklart utmärkt men filmen som helhet lämnar en del att önska. Den personlighetstyp som Poppy har är enerverande men det som bubblar under ytan tittar fram för sent. Filmen hade mått bra av att variera sig en aning för slutet är riktigt fint.
Raimo_1985
2019-05-13
Först tycker jag Poppy på Mike Leigh-film är för mycket men efter ett tag visar det sig att det är det som bygger filmen. Vi får även en beundransvärt utmärkt insats från den mästerlige Eddie Marsan.
Litsne
2018-05-17
En multidimensionell huvudperson som hade mått bra av en lite längre film. Kanske. Initialt så framstod HP som efterbliven, men efter hand fick man se lite mer under ytan. På sätt och vis var det ett bra slut, men något mångtydigt i min smak. Bilskolläraren var nog mer min personlighetstyp.
Murvel48
2018-03-19
En alldeles för lång film om ingenting. Och det hade inte gjort något om Poppe varit lite mindre jobbig.
martineden
2017-10-23
[rek. 4] Blir ganska överraskad över hur ljummet man här mottager denna film, som jag blir väldigt imponerad av. Tycker mycket om Leighs estetik och hans sätt att bygga berättelser från karaktärerna. Tycker att denna film är oerhört bra och jag gillar Hawkins och Eddie Marsan framförallt men filmens finaste scen är den med uteliggaren. Mycket bra!!! 4.
Metheuz
2015-06-26
Väldigt enerverande huvudperson och då faller hela filmen. Och vad händer under dessa 2 timmar? Fnittrande med tjejkompisar, övningskörning med lättretad lärare och lite ragg på socialarbetare.
Supernaut
2014-10-11
Trivsamt om än rätt smådeppigt drama. Klar indiekänsla men faller ändå inte i en del av de klyschiga fällorna. Stablit hantverk men inget jag lär se om.
Taandborste
2014-07-27
Det finns en del intressanta aspekter som skvalpar under ytan. Annars tyckte jag det var mer långtråkigt än charmigt.
Christofer
2014-05-17
Filminfon på Viaplay lät annorlunda och var totalt missvisande. Manuset var för övrigt ren dynga och huvudpersonens irriterande oförmåga att aldrig kunna vara seriös i en sekund gjorde att jag nästan fick utslag av ren frustration. Charmig? Knappast. Skabbig? You bet!
AlbinWesley
2014-05-15
Jag vill se mer av Sally Hawkins helt underbara gestaltning av Poppy, är min initiala reaktion. Det var ett stort nöje att lära känna henne. Breda leenden blandades emellertid med allvar och visst mörker, om än inte så värst mycket. Elegant av Leigh att lyckas konstruera människor på det här sättet, de diametralt motsatta Poppy och bilskolläraren Scott gestaltas precis lika humana, även om den senare är rasist, homofob och rätt vidrig. Det är stort. MEN jag saknar en viss tyngd ändå. Kan överväga fyran till framtiden, för den är nära.