3.6

Lyckliga människor

En skildring av ursprungsbefolkningen i den sibiriska tajgan.

Originaltitel Happy People: A Year in the Taiga
Regissör Werner Herzog, Dmitrij Vasjukov
Manus Werner Herzog, Rudolph Herzog, Dmitrij Vasjukov
Genre Dokumentär, 2010-tal

MrBlonde
2017-07-18
Fantastiskt rogivande och härlig, men som flera nämnt så hade det varit mer intressant att få ta del av folket i hela byn, i stället för att lägga i princip allt krut på jägarna i skogen.
Kayuzuzu
2016-11-22
Så bra!
Krantzylvania
2016-11-16
5 yxor av 5
Starlette
2016-11-10
Otroligt intressant och fascinerande.
mammene
2016-10-07
Helt otrolig skildring av ett folks levnadssätt, lugnt beskrivet och jag njöt av berättarrösten som med en charmig brytning återgav dess historia. En filosofi där man inte skövlar utan tar det man behöver för att överleva, och tillverkar av det som finns, leva i symbios med djur och natur., allt så vackert filmat. Men fast det ser idylliskt ut så vilseleddes vi inte, det ligger arbete bakom.
StureStenhög
2016-06-15
Fascinerande film. Det är sannerligen lite befriande att få ta en paus från det gamla vanliga bruset och tas med till ett helt annat liv, och det verkar onekligen som att Herzog känner något liknande. Någon renodlat romantisering tycker jag dock inte att det är, att den här tillvaron knappast är en dans på rosor framgår med all önskad tydlighet. Men de gottar tack och lov inte ner sig i varken det eller i kontrasterna med med den moderna västerlänningens liv. Personerna och deras liv får tala för sig själva, och det är väldigt intressant att få höra den formen av utdöende visdomar som är absolut nödvändiga för dessa människors överlevnad, och även de perspektiv som deras tillvaro ger upphov till. Men de fantastiska bilderna berättar förstås ofta på egen hand allt man behöver veta. Jag hade dock gärna sett att man hade fått mer av en helhetsbild av den här byn, vilket slags samhälle uppstår egentligen i den här sortens isolering? Men man får väl acceptera att det inte riktigt var den filmen de ville göra. Den film vi fick duger gott och väl, även om den känns aningen platt
PeterTheW
2016-02-05
Jag har blivit småförälskad i Herzog. Han är ingen vidare spelfilmsregissör, men dokumentärer kan han, där han alltid lyckas fånga säregna människor, unika historier på ett speciellt sätt. Det är oerhört intressant, bitvis väldigt mysigt även om det inte är hans bästa. Det är väldigt härligt att i vår värld se folk som jobbar med sina händer som om det vore 1800-talet och jag inser att vill man gå en överlevnadskurs så är det där. Hade dock varit spännande att se mer av hur kvinnor och barn i detta samhälle lever i väntan på jägarna.
LillaBlåaMus
2015-04-01
Urinvånarna verkade inte så lyckliga. I alla fall något annat än Putins Ryssland. Men jag hade velat se mer av kvinnornas och barnens värld. En uppföljare lär knappast komma...
Tonti
2015-03-22
Otroligt spännande miljö men ganska slappt filmskapande emellanåt. Och Herzogs romantiserande över den ensamme, självständige mannen i ett med naturen känns väldigt 1800-tal. Även om det naturligtvis har sin lockelse också.
andmoreagain
2015-03-15
Herzogs tyska accent när han pratar engelska kan vara det mest äckligaste jag har hört.