3.8

Här har du ditt liv

Jan Troells filmatisering av Eyvind Johnsons självbiografi. Året är 1914. Vi får följa Olof från det han vid 14 års ålder lämnar sitt norrländska fosterhem, fram till krigsslutet då han beslutar sig för att resa söderut för att skapa sig en egen framtid.

Originaltitel Här har du ditt liv
Alternativ titel Here Is Your Life
Regissör Jan Troell
Manus Bengt Forslund, Jan Troell
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Eddie Axberg, Gudrun Brost, Ulla Akselson, Bo Wahlström, Rick Axberg, Holger Löwenadler, Göran Lindberg, Tage Sjögren, Tage Jonsson, Allan Edwall, Anna Maria Blind, Birger Lensander, Max von Sydow, Ulf Palme, Jan-Erik Lindqvist, Börje Nyberg, Gunnar Björnstrand, Signe Stade, Stig Törnblom, Åke Fridell, Ulla Sjöblom, Friedrich Ochsner, Catti Edfeldt, Ulla Blomstrand, Bengt Ekerot, Per Oscarsson, Bertil Linné

2021-06-29
Helt klart sevärd film. Har alltid tyckt att Eddie Axberg är en riktigt bra skådis...
Ful_fisk
2019-07-07
Jävlar i havet! Nog för att jag hade hyfsade förväntningar på denna hyllade film, men att det skulle vara bland de tio absolut bästa svenska filmerna någonsin hade jag fan inte väntat mig! Riktigt fenomenalt hantverk av Troell, fylld av visuella idéer och uppfinningsrikedom, drivet av en härligt flytande story med vardagsrealism och historia i botten. Det simpla berättandet gifter sig otroligt väl med den filmiska hungern. Och skådespelaruppsättningen är ju 10/10! Troells bästa film, tamigfan, och i klass med Bergmans toppverk!
RustyFilm
2019-03-26
Bokförlaga f.f. Eywind Johnson. Regi och fantastiskt snyggt foto, Jan Troell. I berättelsen möter vi Olof Persson (Eddie Axberg) under hans 14e till 18e levnadsår (detta i tidigt 1900 tal). Vi får följa hans utveckling i arbetslivet, från ett flertal av dåtidens hårda kroppsarbeten till karamellförsäljare på biograf. Och från jungfru supen å jungfru ligget till tuff fackföreningsledare. Den nästan 3 timmar långa filmtiden gör det kanske lite tungt och segt men det är kul att se 60-talets skådisensemble med alla svenska stjärnor. DVDn jag kollade var av hög teknisk kvalitet, tydligen en mycket lyckad digital restaurering (detta bidrar till den höga poängen).
Strongbow
2018-12-26
Fin filmatiseringen av en fantastisk bokserie. Stark fyra!
Nalleman
2018-05-03
Ännu en överreklamerad film!
Spidde
2017-01-27
Filmen finns att se på SVT Play nu och ett tag till (http://www.svtplay.se/video/11839530/har-har-du-ditt-liv/har-har-du-ditt-liv-avsnitt-1?info=visa) vilket är kul eftersom den annars verkar svår att få tag i. Romanen om Olof är en av mina starkaste läsupplevelser och det var kul att äntligen få se filmen. Jag tror det är en film som ger mer om man har läst boken, åtminstone vet man då vad man har att förvänta sig och vet lite mer om de olika karaktärerna än vad vi får veta i filmen. Men filmen klarar definitivt av att stå på egna ben. De konstnärliga ambitionerna är tydliga och filmen är full av snygga bilder och smarta scenlösningar. Jag blev riktigt imponerad av hantverket och de många utmärkta skådespelarna. Trots filmens lite ryckiga berättande och episodiska natur har den ett bra flyt rakt igenom. En svensk filmklassiker som jag gärna ser igen någon gång.
Raimo_1985
2015-06-06
Mycket Mycket bra, men den är bäst fram till när det blir en massa politik. Då blir det lite tråkigare. Lite östeuropeisk i sin filmstil, var det inget ljud och och om jag inte kände igen de svenska skådisarna hade jag trott att det kanske var en rysk film.
Dele
2014-11-11
Troell är en duktig verklighetsskildrare med sitt jordnära realistiska berättande, men detta engagerar mig bara delvis.
StureStenhög
2013-12-19
Som skildring av det gamla Sverige är det här smått fantastiskt. Jag är väldigt fascinerad av den här tiden i svensk historia, och jag har nog aldrig sett en film som har lyckats så bra med att förmedla känslan av hur det kan ha varit att leva då. Miljöerna, människorna och den allmänna känslan av autenticitet är en fröjd att få beskåda. Många bra skådespelare blir det efter vägen också. Jag har dock aldrig gillat Troells stil riktigt, han är skicklig rent tekniskt, men det är alltid så osammanhängande och hackigt berättat, och det känns alltid lite allmänt flummigt. Men det här är fortfarande det bästa jag har sett från av Troell, och hade han strukturerat upp filmen lite bättre så hade jag kunnat sträcka mig längre än till den starka trea jag delar ut nu
mammene
2013-12-16
Allt sätter sig så följsamt, tidsandan, miljöerna, de olika människorna som Olof möter på sin livsvandring. Det känns lite som en roadmovie fast till fots. Ett stycke svensk historia berättat på ett naturligt och nästan lättsamt sätt, fast man samtidigt förstår de hårda livsvilkoren.