4.1

Harakiri

Freden i Japan under sextonhundratalet ställer samurajklanen utan arbete och gör dem fattiga. Koden för en samuraj i den situationen är att begå harakiri - rituellt självmord. Samurajen Tsugumo berättar om sin svärsons öde.

Originaltitel Seppuku
Regissör Masaki Kobayashi
Manus Yasuhiko Takiguchi, Shinobu Hashimoto
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Tetsurô Tanba, Yoshio Inaba, Tatsuya Nakadai, Rentarô Mikuni, Shima Iwashita, Kei Satô, Masao Mishima, Ichirô Nakaya, Akira Ishihama, Yoshiro Aoki

hsimpson
2019-05-01
Vilken film! Foto och scenografi är rent ögongodis och berättelsen är fängslande och snyggt uppbyggd.
Muhammed
2019-02-27
Fängslande med stark närvaro. filmen växer hela tiden, en sann klassiker med hela 8,9 på IMNDB.
Solidus
2019-01-28
Samuraj-genren goes Noir. Riktigt bra berättarstruktur, fylld med stenhårda samurajer med sammanbitna miner. Blir lite utdragen mot slutet, men det är en skitsak.Tumme upp!
jingoo
2019-01-05
Mycket bra stämning i detta drama. Ja, det är ett drama, ingen samuraj-actionrulle. Tyvärr är livsödena lite för sorgliga/hemska för mig då jag börjar bli lite blödig på äldre dar, men det visar ju också på att filmen engagerar mig.
haajen
2018-01-21
Ska inte sticka under stol med att jag tyckte den var rejält seg mestadels av tiden men det går inte att komma ifrån att det är en av de vackraste filmer jag sett. Allt är visuellt enastående och mot slutet växer filmen rejält så det blir en fyra tillsist.
2017-04-05
Berättandet suger in mig direkt och jag har verkligen ingen aning om var filmen är på väg innan det visar sig. Nyfikenheten växer genast och spänningen är minst sagt... spänd. Tycker den väldigt snygg bryter ner och har sönder hyllandet av ära, inte bara i samurajperspektiv utan rent världsligt i övrigt. Snygg, stark, spännande och speciell. Ganska stark fyra.
Diclonius
2016-10-13
Baksidan på min Blu Ray säger att filmen har en "pressure cooker atmosphere" & det är sannerligen inget skämt. Vi lämnar aldrig den lilla innergård där Hanshiro först dyker upp i början, utan istället får vi följa historien genom flashbacks medans han lugnt och metodiskt sliter sönder skurkarnas lögner. På många sätt påminner det om Film Noir eller ett skickligt utfört domstolsdrama. Här är det hela den Japanska folksjälen som står inför rätta.
andmoreagain
2015-05-20
Omtitt, en höjning fr 4 till femma och jag konstaterar: Kurosawa kan slänga sig i väggen och få ett samurajsvärd uppkört i...hmm ja.. Varför är inte den här filmen lika självklar som vilken hypad Kurosawa-film som helst? Såg den på tv för många herrans år sen och hade nog inte riktigt koll då men det kan ha varit en av de snyggaste filmerna jag har sett. Andlöst spännande och mästerligt uppbyggt...allt är så fantastiskt bra. En konstuppvisning i stil.
martineden
2015-02-18
[rek. 4] Verkligen en perfekt film i alla avseenden! Rent formellt är det bland det absolut bästa jag någonsin har sett. Kobayashi är en mästerlig berättare! Skådespeleriet är på topp och likaså regi, musik och scenografi. Den är både obehaglig i fråga om grafiskt våld och väldigt känslosam, i en perfekt balansgång som hela tiden är berättelsemässigt motiverat. Kort sagt; ett lysande mästerverk!!! 5.
salotsar
2015-01-13
Ingår det i Bushido att skratta så fokuserat aggressivt? En estetiskt tilltalande uppgörelse med inte bara en rutten samurajkod utan även den rådande auktoritära ordningen i Japan.