4.1

Harakiri

Freden i Japan under sextonhundratalet ställer samurajklanen utan arbete och gör dem fattiga. Koden för en samuraj i den situationen är att begå harakiri - rituellt självmord. Samurajen Tsugumo berättar om sin svärsons öde.

Originaltitel Seppuku
Regissör Masaki Kobayashi
Manus Shinobu Hashimoto
Genre Drama, Action, Mysterium, 60-tal
Skådespelare Tetsurô Tanba, Yoshio Inaba, Tatsuya Nakadai, Rentarô Mikuni, Shima Iwashita, Kei Satô, Masao Mishima, Ichirô Nakaya, Akira Ishihama, Yoshiro Aoki

martineden
2015-02-18
[rek. 4] Verkligen en perfekt film i alla avseenden! Rent formellt är det bland det absolut bästa jag någonsin har sett. Kobayashi är en mästerlig berättare! Skådespeleriet är på topp och likaså regi, musik och scenografi. Den är både obehaglig i fråga om grafiskt våld och väldigt känslosam, i en perfekt balansgång som hela tiden är berättelsemässigt motiverat. Kort sagt; ett lysande mästerverk!!! 5.
salotsar
2015-01-13
Ingår det i Bushido att skratta så fokuserat aggressivt? En estetiskt tilltalande uppgörelse med inte bara en rutten samurajkod utan även den rådande auktoritära ordningen i Japan.
precineadd
2014-10-06
mest ögongodis, men snajdigt
Qhunden
2014-05-06
Det här förväntade jag mig inte, vilket hantverk! Fotot är otroligt bra och historian gripande. Striderna är väl inte perfekta men det är egentligen irrelevant på det hela taget. Wow alltså.
myslas
2014-02-01
Wow! Mästerligt från början till slut och riktigt ögongodis rent visuellt.
GinNTonic
2013-02-19
Intressant historia, välspelad och bra dramatik. Ger vad som känns som en realistisk bild av samurajerna. Bortsett möjligen från slutstriden, som inte är helt övertygande i sin realism. Oerhört snyggt foto och inget överspel, som jag tycker att det annars ofta lutar åt i japanska filmer. Förvänta er som sagt inte mycket action, detta är i första hand ett engagerande historiskt drama.

2012-02-13
Jag är inget stort fan av samurajfilmer - jag gillar Kurosawa exempelvis och har sett 23 av hans filmer so far men jag gillar hans dramafilmer allra bäst - utan en massa utdragen action. Därför är detta väldigt bra - ett långsamt tempo och en story som sakta kopplar ett solitt grepp - jag ville främst se denna film med tanke på att Miike-sans remake snart går att köpa på DVD - men jag ska definitivt kolla in mer av Kobayashi-san - betyget blir en stabil till stark 4a och jag tvivlar på att Miike-sans remake kommer ha samma kaliber som detta.
Mikka
2012-02-09
Trevligt manus, snyggt filmat, bra skådespelare. Berättartempot väldigt långsamt. Under större delen av filmen funkar det bra, men jag tyckte att slutstriderna var hemskt dryga. Jag rekommenderar den här och Uppror till den som har svårt för Kurosawas samurajrullar (som jag). 3+/4-
AlbinWesley
2012-01-24
Såg vad jag tror var en nedklippt version, i och med att den var under två timmar. Det resulterade i några konstiga klipp (om de inte var med i originalklippningen också) men på det stora hela tror jag den tjänade på det. Berättelsen är fin och smart berättad, och jag gillar de moraliska frågorna den väcker kring samurajernas hederskultur samt till viss del japans historia, men en halvtimme till hade nog sänkt betyget på grund av det låga berättartempot.
Sznax
2011-09-04
Det är svårt att göra en snyggare film, men ibland kan det bli lite för snyggt. Hela filmen känns väldigt tillrättalagt och varenda scen verkar lite för välgjord. Det gör att man inte dras in på det sätt som man hoppades på. Kobayashi hanterar den första halvan väldigt bra, men historien drar ut på sig väldigt (och han ger sig själv inte alls lika mycket utrymme för snygg komponering). Slutstriden är lite för normalklassig, alltså inte särskilt bra, den följer mallen lite för mycket. Ibland blir det lite för mycket teater över filmen, och det gör att man inte blir lika engagerad. Dock är storyn riktigt bra (även om manuset sackar efter ett tag). Och alla filmer som har Nakadai i huvudrollen är väldigt bra. Betyg 7.2