3.3

Hard Candy

14-årige Hayley stämmer träff på ett café med den 20 år äldre fotografen Jeff som hon träffat på Internet. De beger sig sedan hem till hans hus där Hayley gör sig redo för att fotas - men är hon den oskyldiga flickan hon ser ut att vara, och är Jeff verkligen bara ute efter att fotografera henne?

Originaltitel Hard Candy
Regissör David Slade
Manus Brian Nelson
Genre Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Ellen Page, Patrick Wilson, Sandra Oh, Odessa Rae

Skapad 2019-12-20 av JagÄrFilm
Hard Candy är David Slades debutfilm. Han hade främst regisserat musikvideor innan han tog sig an detta indieprojekt. Med en budget på under en miljon dollar lade han grunden till en väldigt lovan...   Läs mer »

Skapad 2019-11-26 av Nemralis
David Slades film ”Hard Candy” har många likheter med Roman Polanskis ”Döden och flickan”. Båda är klassiska kammarspel, där huvudkaraktärernas konflikt bottnar i sexuellt utnyttjande. Då v...   Läs mer »

KyLLo
2019-06-27
Fint filmad och ett utmärkt exempel på hur en film med olika medel kan manipulera tittare till att få för sig saker utan att veta, samt ta ställning för och emot. Så den är väldigt intressant som diskussionsunderlag på ett psykologiskt plan. Men om man ser den ur neutral synvinkel och inte låter sig bli manipulerad kommer den istället att uppfattas som osympatisk och manipulativ. Jag kan inte gå in på detaljerna här (med risk för att spoila), men hör av er om ni vill veta hur jag menar.
Trangor
2019-04-24
Wow. Gripande och jobbig film, speciellt i början. Lysande skådespelarinsats av Ellen Page. Allt annat än feelgood.
HerrArne
2018-05-30
Insser vid omtitt att den helt klart är värd en fyra.
RustyFilm
2016-12-09
Det börjar som en oroande flirt men blir snart en sanslöst läbbig historia. Förutom några bifigurer är det här ett drama mellan två personer som större delen av handlingen befinner sig i mannens (pedofilens) bostad. Den andre personen är 14-årige tjejen Harley, brilliant spelad av Ellen Page. Brukar inte gilla sådana här kammarspelsliknande historier men det här har nerv hela tiden. Tror inte det kan ha behövts någon speciellt hög budget för det här. Med tanke på det abrupta slutet så verkar pengarna ändå inte räckt fullt ut.
2016-09-24
Riktigt bra rulle med bra skådespelare.
Tatty
2016-04-09
Tja, hur ska man beskriva om filmen. Filmen var inte jätte bra men inte dålig heller. Tyckte den kändes långdragen. Och att de pratade för mycket utan att det händer mycket!
hasse-mate
2015-12-11
Så extremt bra! Sög in mig på ett otroligt sett. Inte blir det heller sämre av att Page och Wilson är båda så otroligt bra! Stark, stark 4:a
Tobetobbs
2015-11-07
Såg precis om den här. Den är riktigt vass men har vissa sega partier.
Darn
2015-05-03
En fröjd, innehållsmässigt, och ganska så essentiell vad gäller funktionen av en revenge-film. Den dialogiserade formen maktperspektiv, som visas prov på under ett par sekvenser, är väldigt bra, även om jag kunde önskat lite mer av den varan. Vidare, vad gäller de filmiska detaljerna, har jag annars svårt för ett genomgående användandet av närbilder. Här gjordes det dock effektivt och med en snygg bildregi och färgskala - fantastisk i dess minimalism. Och Ellen Page är tokbra, som vanligt.
hakuna
2015-04-04
Gillar idén men fortfarande så var den här filmen skitdålig