3.1

Hardcore - En brutal verklighet

Jake van Dorn är en affärsman som lever efter starka Calvinistiska övertygelser tillsammans med de flesta av hans vänner. Hans dotter saknas efter en resa till Los Angeles och van Dorn anlitar en privatdetektiv. Resultatet av efterforskningarna är att hans dotter upptäcks i en billig porrfilm. Van Dorn bestämmer sig för att personligen hämta tillbaka henne och under sitt korståg blir han bekant med den pronografiska underjorden.

Originaltitel Hardcore
Alternativ titel The Hardcore Life
Regissör Paul Schrader
Manus Paul Schrader
Genre Drama, 70-tal
Skådespelare George C Scott, Peter Boyle, Season Hubley, Dick Sargent, Leonard Gaines, Gary Graham, Leslie Ackerman, Ilah Davis, Serena, Gigi Vorgan, Linda Morell, Linda Smith, Bibi Besch
Filmnummer 22047

Zebulonm
2021-08-17
Den är helt ok. Men mindes den som bättre.
Tonti
2019-07-22
Solid film, utom kanske upplösningen. Gillar verkligen Schraders utforskande av det amerikanska samhällets skuggsidor, med en blandning av satir och patos. Och bilden av Michigans kalvinistiska community har man ju inte sett förut.
kanemura
2018-05-05
Första halvan är bra och andra kanonbra! Klar fyra. Jag blev till och med lite känslosam vid ett tillfälle. George C Scott är bra och tuff, även om det ruskigt religiösa kan göra det svårt för mig att sympatisera fullt ut med honom i vissa scener.
2017-07-12
Arg och smutsig film. Bra uppbyggd stämning. Snyggt samspel mellan Scott och Hubley. Svårt att säga vad som saknas för ett högre betyg - kanske ännu mer upptrappning. (9/15)
Bomkia
2016-07-21
Bra känsla på ett sånt där sätt bara 70-talet kan åstadkomma. George C Scott är riktigt bra och Peter Boyle är härlig som sliskig privatdetektiv. Storyn haltar lite. 3+
amam
2016-06-09
Stark trea, George C Scott gör en bra roll. Annars händer det inte så där jättemycket och jag hade flera frågetecken kring slutet. Men välgjord och välspelad film som var värd tiden att se.
eriqk
2016-01-28
Taxi Driver möter The Searchers
Fläskkäft
2014-07-08
Jag kan tänka mig att den skapade debatt när den kom på sjuttiotalet. En djupt kristen man får uppleva en annan verklighet än han är van vid, mild sagt. Jag älskar sjuttiotalet och får njuta av det genom hela filmen. Det börjar lite saggigt och jag tycker mig inte känna nån större desperation och förtvivlan i Scotts karaktär. Men ju längre det lider desto mörkare blir det och filmen växer faktiskt till slutet. Vi möter några trasiga själar längs vägen och hela porrfilms/sex-världen känns så trasig på något sätt. Scott gör en riktigt bra roll som växte hela tiden, Peter Boyle kändes helt malplacerad och borde spelats av någon annan. Överlag en bra film. Star Wars var hett när denna filmen spelades in och det finns små godbitar i filmen för den uppmärksamme.
jallek
2012-12-23
I efterhand var den aldrig spännande eller engagerande alls.
Galivan
2012-02-04
För linjär, upprepande, seg och 70talsdaterad.