3.8

Gruvarbetarna i Harlan County, USA

Dokumentär om kolgruvestrejken i Harlan County, Kentucky 1973 som blev en ett år lång blodig och våldsam uppgörelse mellan arbetare och företagsledare/strejkbrytare.

Originaltitel Harlan County U.S.A.
Regissör Barbara Kopple
Genre 70-tal, Dokumentär

stgurgel
2018-08-21
Nära skildring av sinnessjukt hårdhänt gruvstrejkbråk, och av modiga arbetare som stod emot
emilstjernholm
2015-11-28
Makalös dokumentärfilm som verkligen fångar glöden och motståndsandan i den fackliga kampen och kapitalets grundmurade likgiltighet för mänskligt lidande. Den finurliga och gripande musiken ramar in filmen på ett mycket fint vis.
Raimo_1985
2015-09-23
Mycket bra amerikansk dokumentär. Jag har knappt sett en enda film, iallafall inte dokumentärfilm, som handlar om fackligt arbete i USA. Eller ja, här är det väl mer facklig kamp.
Ondskapt
2013-07-01
Fruktansvärt stark och välgjord dokumentär som visar upp den sämsta sidan av kapitalism och hur pissigt vissa faktiskt har det, även i ett I-land. Kampsångerna och äktheten ger den här filmen en ton som få dokumentärer lyckas åstadkomma.
Mekong
2012-11-11
Otroligt bra. Klassisk arbetarkamp, hederliga hårt arbetande folk mot giriga företag. Mängder med underbara scener från ett brunt och skitigt 70tal. Fantastiskt!
Mikka
2012-02-01
Misär på hög nivå. Det här känns som ett ständigt aktuellt ämne med tanke på usla arbetsförhållanden över hela världen. Intressant och engagerande om fackföreningar och starkt om att gå samman och förena sig för bättre villkor. 3+
KimEkberg
2012-01-07
gruvligt bra film som är riktigt spännande och medryckande att kolla på. jag älskade den verkligen. det är så fint att de sjunger och gör massa låtar också. blir alltid så gript av människor som kämpar tillsammans för ett syfte. riktigt fet matewan-känsla och usa-känsla.
Sznax
2011-09-16
Det är verkligen en stor skillnad på dokumentärer som är filmade under händelseförloppet och sådana som använder sig av intervjuer och arkivmaterial. Filmen ger en otrolig närhet till alla händelser, det är nästan så att man kan ta på stämningen som finns. Sekvensen när de protesterar i New York (och diskusionen med en polis där) är filmens stora höjdpunkt. Även om filmen starkt tar sida för gruvarbetarna så finns det alltid en fråga om det de gör är rätt. Vilket gör att man uppskattar det ännu mer. Betyg 7.1
Tonti
2011-09-13
En jäkligt välgjord och gripande film som helt klart hör till de främsta dokumentärer jag sett. Det finns så mycket relevant och upprörande innehåll att man baxnar och dessutom tänker på gruvarbetare i länder där säkerheten och villkoren fortfarande är i botten. Musiken är fantastisk och alla berättelser är fantastiska och filmen är helt enkelt fantastisk. Man känner sig så nära händelseförloppet och fotot är riktigt fint.
kissmestupid
2010-08-04
Åå, vilken bedrift, vilka underbara människor! Blir helt socialistblödig.