4.1

Harmonica – En hämnare

En kvinnlig jordägare väntar på att järnvägen ska komma till Västern, men är inte medveten om att en lejd mördare är ute efter henne.

Originaltitel C'era una volta il west
Alternativ titel Once Upon a Time in the West
Regissör Sergio Leone
Manus Sergio Leone, Sergio Donati
Genre Western, Äventyr, 60-tal
Skådespelare Charles Bronson, Henry Fonda, Claudia Cardinale, Jason Robards, Gabriele Ferzetti, Paolo Stoppa, Frank Wolff, Jack Elam, Woody Strode, Lionel Stander, Keenan Wynn

Skapad 2019-12-05 av BeforeYouDie
“Instead of talking he plays, and when he better play he talks.” Efter en tio minuter lång scen på en tågstation med fruktansvärt närgångna kameravinklar och det stilla visslandet från en vi...   Läs mer »

Skapad 2019-11-30 av Matewan
När Sergio Leone var klar med sin Dollartrilogi ville han inte göra en till western. Han ville göra Once Upon a Time in America. Och han ville göra den i USA. Men amerikanska filmbolag och produce...   Läs mer »

Pi-R
2018-07-09
Det finns skäl att hålla Harmonica högre än Dollartrilogin; det är mer påkostat, manuset är på flera sätt starkare, och en kvinna bland huvudrollerna get mer dynamik. Dessutom är det välspelat, så väl gällande (såklart) musik som skådespe l(Fonda är min favorit). Samtidigt saknar jag lite av Dollarfilmernas ruffighet, Harmonica känns mer tillrättalagd, och regi och mer tillrättalagd - även fotot känns mer på rutin och mindre vågat. Med det sagt är givetvis också Harmonica en riktigt bra rulle, och fyran är ruskigt stadig.
Grillo
2018-04-18
Älskar den här filmen på ett annat sätt än För några få dollar mer, som är mil absoluta favoritspaggewestern. Kommer nog inte se om den här lika ofta, men den är ett fullständigt mästerverk ändå. Bara filmmusiken i sig är en femma. Klart topp 3 filmsoundtracks någonsin.
Solidus
2017-09-18
När jag såg "Once Upopn a Time in the West" första gången kan mina känslor summeras följande: mind blown! En mästerlig western med lika mästerlig filmmusik av mästare Ennio. Nu har det gått tio år sedan jag såg den första gången och nu har jag sett om den. Tyvärr måste jag sänka betyget, då jag saknar det driv som finns i "För en handfulla dollar mer och "Den gode, den onde och den fule". Här blir det tyvärr en smula småsegt, men det ska ändå sägas att detta är en fantastisk film och ett måste om du gillar westerns.
djonipony
2017-07-17
Höjer tvåan från 2004 till en trea efter omtitt.
Albion
2017-07-03
Omtitt efter ca 10 år. Stämningsfokuserad och det som ger filmen sin specifika karaktär också tenderar att bli dess fall. Jag gillar paketeringen och det utdragna tempot men bakom den fasaden saknas en del. Fina skådisar som Robards och Fonda. Betyget blir ändå en 4;a även denna gång.
Zebulonm
2016-12-24
En riktigt bra western. Rekommenderad femma e ändå högt betyg för den kommer inte upp klassen som för en handull dollar och den onde den gode och den fule håller. Så det blir en fyra från mig.
RustyFilm
2016-12-09
Har lite svaga minnesbilder sen gammalt från den här. Såg den på bio när den var den var nysläppt. Känner igen några sporadiska scener med Claudia och någon med Bronson. Tyckte nog att den var tråkig redan då för så här brukar jag inte glömma en film handling. Once upon…… nämns ofta när klassiska western filmer listas. Men någon riktig höjdare tycker jag inte att det är. Många jättestora och poriga ansikten vare’
2016-10-21
Riktigt bra!
Strongbow
2016-10-02
Rekommenderad femma. Blev dock mest en besvikelse inte samma klass som dollarfilmerna eller "Den onde, den gode och den fule". För långsamt för ofta samtidigt som den där nerven aldrig riktigt infann sig. På gränsen till en svag fyra men stannar på en stark trea.

2016-07-27
snop for øyene,