3.1

Harmonium

Toshio anställer sin gamla bekanta Yasaka som assistent i sin verkstad. Yasaka har just blivit släppt ur fängelset och börjar snart lägga sig i familjens angelägenheter.

Originaltitel Fuchi ni tatsu
Regissör Kôji Fukada
Manus Kôji Fukada
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Mariko Tsutsui, Tadanobu Asano, Kanji Furutachi, Taiga, Momone Shinokawa, Takahiro Miura, Kana Mahiro

hsimpson
2021-11-23
Gillade första halvan, men det spårade lite för mycket för min smak under andra halvan.
goeran
2019-05-14
Jag blev inte så begeistrad över Kôji Fukadas film Harmonium (Fuchi ni tatsu) från 2016. Fotot och skådespelarinsatserna är bra men storyn känns inte särskilt trovärdig eller meningsfull.
StureStenhög
2018-03-09
Ett inte helt obekant upplägg, men filmen känns väldigt japansk både i hur karaktärerna beter sig och i hur historien berättas, vilket inte nödvändigtvis behöver vara bra eller dåligt, men det gör att det hela rullas upp på ett helt annat sätt än vad det skulle göra i t.ex. en amerikansk film, och det är intressant. Just detta gör det också svårt för mig att bedöma om karaktärerna är trovärdiga eller inte, det finns iaf ett och annat som ter sig lite konstigt för mina ögon. I vilket fall som helst gör filmen ett bra jobb med att utforska dynamiken karaktärerna emellan, och den låter oss hela tiden få veta lagom mycket för att hålla intresset vid liv. Jag kan dock inte påstå att de riktigt lyckas knyta ihop säcken, och filmen tappar en del framåt slutet. Det finns tendenser till något väldigt bra, men jag får känslan av en film som inte riktigt vet vad den vill vara
Galivan
2016-12-13
Grymt skådespeleri, intressanta scener, bra filmat. Jag kan känna en viss trovärdighetsbrist i ett avseende. Slutet accepterade jag inte. Men bra och sevärd.