Harold å Maude

Harold är en ung, depressiv man som har som hobby att begå fejkade självmord inför sin mor, samt gå på begravningar. En dag möter han den snart 80-åriga kvinnan Maude som också gillar att gå på begravningar. En udda, men stark vänskap uppstår.

Originaltitel Harold and Maude
Regissör Hal Ashby
Manus Colin Higgins
Genre Drama, Komedi, Romantik, 70-tal
Skådespelare Ruth Gordon, Bud Cort, Vivian Pickles, Cyril Cusack, Charles Tyner, Ellen Geer, Eric Christmas, G Wood, Judy Engles, Shari Summers, Tom Skerritt, Susan Madigan

Norpan0
2018-09-01
Morbid feelgood för emokids.
Norpan0
2018-09-01
UNDERBAR! Såg den ett par gånger på teve för ett 30-tal år sedan, och minns att jag älskade den. Kom inte ihåg mer än en känsla, att Harold byggde om sina bilar till likbilar, och att han blev vän med en gammal tant. Såg den nu på filmfestival på bio. Fasade för vad jag skulle tycka... Så rolig! Lika fantastisk som jag kom ihåg den.
wasteoftime
2018-08-23
Det finns några saker i den här som är väldigt roliga, men mest är det ju liksom bara tidsfördriv. Det varken händer särskilt mycket eller är speciellt tänkvärt, i mina ögon. Den rör vid ytan, men inte mycket mer. Och det är inte roligt nog för att bäras av de elementen heller. Däremot är det inte dåligt, bara mest, är. 0,2 på SH-skalan.
Engravadlax
2018-03-10
Fan, den började ju så bra.
2018-02-11
Fantastiska förutsättningar, men det mesta faller pladask. Jag hade hellre sluppit Maude och istället sett mer om Harold och hans mamma. Trots att filmen är rätt så morbid och fräck så tar tramshumorn överhanden. Besviken. (6/15)
dr_Robert
2017-11-26
(Ser om filmen, nu på bio (Fyrisbiografen)). Filmen är också denna gång ofta mycket rolig, men ibland tappar den tempo och riktning. Väldigt mycket 70-tal och frigörelse från samhälleliga institutioner. Upptäcker nya detaljer som Mauds sexställiga nummerserie på armen som hintar om att hon suttit i koncentrationsläger. Men särskilt djupsinnig är filmen ändå inte.
stgurgel
2017-09-18
Härlig komedi som strösslar runt anarkobuddistiska visdomar. Börjar småputtrig men blir allt mer rolig. Suicide is self expression
Mat1az
2016-09-25
Trevlig lite film. Gillar humorn och Maude är en så fantastiskt inspirerande person! Önskar man skulle känna någon som henne. Den har många riktigt bra bitar, där emellan blir det dock lite tomgångskörning. Men en svag fyra blir det i alla fall.
Zeds2003
2016-07-31
Love it!
Spook
2015-06-13
unik och gullig film som alla feminister älskar. tänk er nu att rollerna var ombytta, 80-årig gubbe tillsammans med en 20-årig tjej...hade aldrig fått lika bra omdömen.