3.6

Harrison's Flowers

Nyhetsfotografen Harrison Lloyd befinner sig mitt i det brinnande kriget på Balkan när han plötsligt rapporteras saknad. Harrisons fru, Sarah vägrar acceptera det senare beskedet om hennes mans död och reser till Balkan.

Originaltitel Harrison's Flowers
Regissör Elie Chouraqui
Manus Elie Chouraqui, Didier Le Pêcheur, Michael Katims, Isabel Ellsen
Genre Drama, Romantik, Krig, 2000-tal
Skådespelare Andie MacDowell, Adrien Brody, Elias Koteas, Brendan Gleeson, David Strathairn, Scott Anton, Alun Armstrong, Gerard Butler, Diane Baker, Quinn Shephard, Caroline Goodall, Marie Trintignant, Christian Charmetant

Skapad 2019-12-21 av weng-weng
Harrison's Flowers är en ganska högbudgeterad film om en kärlekshistoria som mot sin vilja utspelas i ett Jugoslavien mitt under kriget. Harrison Lloyd är en av världens främsta fotografer. Han ...   Läs mer »

kexchokladet
2021-01-06
Detta tog tag! Rejält!
2014-11-12
Ett gripande drama som påminner oss om hur nära vi är denna katastrof i forna jugoslavien, både i tid och rum. När vi blir serverade romantiseringar av krig som Pearl Harbor och Enemy at the Gates så är det skönt att det till slut kommer en film som verkligen visar krigets sanna ansikte, vilket är lidande. 3+
Salvation_Mind
2014-06-10
En klar besvikelse, kändes platt.
Dele
2013-01-29
Filmens värde ligger i den något överraskande ganska nakna och råa skildringen av krig, där man faktiskt lyckas väcka både obehag och tankar på fokus i livet. Vad gäller ramberättelsen så är det mer blasé, med uttjatade och tryggt komponerade bilder av normfamiljelycka, verklighetsfrånvända fantasier om intuition (som återigen visar sig vara rätt mot oddsen), och inkluderande av helt onödiga tillbakablickande dokumentära intervjuklipp. Trots engagemang under större delen så visar det sig tyvärr då till slut att detta som helhet lämnar oss som ganska förutsägbart och ensidigt.
Gigi1943
2012-07-22
Det syntes att mycket var inspelat i studio (försök inte påstå nåt annat) och att en kvinna skulle ge sig ut i ett faransfullt krig, det verkar inte trovärdigt, snarare en dålig roman, inte ett dugg spännande, man bara väntade på att filmen skulle ta slut, och slutet ...? SUCK! Det enda som är bra med denna film det är titeln som faktiskt är lite fyndig.
Murvel48
2012-01-16
Jag trodde det skulle bli ett snyftigt pekoral så jag är väldigt positivt överraskad.
dafreakish
2011-12-30
Var faktiskt en rätt stor besvikelse då jag väntat mig betydligt mer. Väljer att skylla en hel del på MacDowell som känns lite för tunn för en sådan här roll.
cALLEf
2011-12-11
helvete så störande karaktärer, förstörde hela filmen.
theodor2
2008-10-21
En mycket otäck film, men sevärd.
TobiasRydén
2008-10-20
"Dödens fält" möter "Rädda menige Ryan" ungefär. Helt OK, men man äcklas av alla förståsejpåare i filmen. Bra foto, men kunde ha varit bättre berättad. Att några av rollerna blir intervjuade under filmens gång är ett dåligt grepp och förstör spänningen.