3.5

Harry bit för bit

En meta-meta-film som följer den neurotiske författaren Harry Block på flera nivåer. Dels i hans egna desperata försök att få någon att följa med honom till hans gamla skola där han ska erhålla ett hedersutnämnande, dels i scener från tidigare skeden i hans liv och dels i scener från hans böcker, baserade på hans liv.

Originaltitel Deconstructing Harry
Regissör Woody Allen
Manus Woody Allen
Genre Drama, Komedi, Romantik, Fantasy, 90-tal
Skådespelare Woody Allen, Judy Davis, Elisabeth Shue, Demi Moore, Billy Crystal, Kirstie Alley, Julie Kavner, Mariel Hemingway, Tobey Maguire, Bob Balaban, Richard Benjamin, Caroline Aaron, Eric Lloyd, Hazelle Goodman, Shifra Lerer, Hy Anzell, Julia Louis-Dreyfus, Stanley Tucci, Robin Williams, Amy Irving, Eric Bogosian, Paul Giamatti, Philip Bosco

Hypostas
2016-04-18
Förmodligen en av de mest stjärnspäckade filmer som gjorts. Den är ganska bra också, även om allt tjat om sex blir lite tröttsamt.
Engravadlax
2015-05-24
Medelallen. Inte dåligallen, men inte höjdarallen.
2014-11-10
Frälsta woody Allen fantaster gillar säkert detta mer än oss andra. Anledningen till att jag ser Woody Allen-filmer är för att han lyckas alltid få ihop fantastiska skådespelare att delta i hans filmer. Dessutom får man inte glömma att det är ytterst få som skriver så roliga dialoger som veteranen Woody Allen. 2+
AlbinWesley
2014-06-27
Berättargreppet är toppen och görs felfritt, dialog är i vanlig ordning utmärkt den med när det kommer till Allen. Och så massor av roliga skådespelare i små biroller. Hans regi har sällan känts så europeisk som här och det blir en fin brytning mot hans Amerika och NY. Svag fyra.
Gröne_Orm
2014-03-28
Det här är jättebra. Men det är obehagligt att jag identifierar mig så mycket med Allen.
vonadel
2014-03-08
Helt ok. Väldigt mycket dialog naturligtvis, vilket ibland kan bli lite påfrestande. Annars intressant och finurligt uppbyggd. Har inte sett så mycket Allen, men tror nog denna är en av de bättre. Paul Giamatti kunde dock fått en större roll kan jag tycka. :) 5/10
origC-J
2014-03-05
Välskriven, underhållande metafilm som blir lite som Allen i kubik. Många underhållande scener och som vanligt bitvis briljant dialog, Dock inte en av hans bästa, karaktärer och koncept känns lite slitna och det saknas inspiration. Men stabil fyra.
92axha10
2014-03-05
Woody är i högform här. Mer neurotisk och rapp i käften än någonsin. Mycket bra minnesvärda repliker och humor blandat med drama. Finns mycket att uppskatta och glädjas åt. Vissa scener är genialiska. Om man gillar Allen och hans stil så kommer man inte bli besviken.
ulpe01
2014-03-05
Ibland har man väldigt splittrade åsikter om en film. Gillar verkligen hantverket men Woody själv blir lite mycket. Skulle blivit en fyra annars.
Dele
2014-03-03
Harrys dysfunktionella person och röriga liv fungerar utmärkt som grund att skapa komik kring, och vissa sekvenser här i är verkligen fantastiskt roande guldkorn, inspirerande och fyndigt skrivna. Tyvärr så förekommer också den ofräscha bild av prostitution Allen har en förmåga att bjuda på ibland, och en känsla av omedeveten unkenhet adderas således på slutkontot. Betyget sjunker ett snäpp.