Harry & Sonja

Harry arbetar som frisör på ett mentalsjukhus, gillar att spela bingo, och är gift med Anna. En dag möter han Sonja som är städerska.

Originaltitel Harry & Sonja
Alternativ titel Harry och Sonja
Regissör Björn Runge
Manus Björn Runge
Genre Komedi, 90-tal
Skådespelare Stellan Skarsgård, Viveka Seldahl, Sten Ljunggren, Per Oscarsson, Regina Lund, Shanti Roney, Weiron Holmberg, Bergljót Arnadóttir, Micha Gabay, Eivin Dahlgren, Evert Lindkvist

AlbinWesley
2015-11-28
Härligt udda, tänker lite Kaurismäki fast med kanske en smula mer tydlighet, något med absurd. Men kul att se Runges första, det var minsann ett guldkorn.
2015-11-02
En sådan där film där att vara udda blir ett självändamål, och det är aldrig en bra infallsvinkel. Allt ska vara så knasigt, och saker mest bara händer, det verkar filmen själv tycka är jättelustigt. Att sitta och skita eftersom man är dålig i magen är tydligen även det stor humor. Men att ge publiken någonting värt att engagera sig i verkar vara mindre viktigt, Jag har dock varit osäker på om det är tillräckligt dåligt för bottenbetyget, Stellan gör ju inget fel trots allt, men jag känner alltmer att det är dåligt på ett provocerande vis, och därför väljer jag att dunka ner den i källaren till slut
2015-11-01
Det är knappt det här når upp till en tvåa, det skulle vara för alla de bra skådespelarnas skull kanske. Samtidigt undrar jag varför de ställt upp på den här osammanhängande röran, ett enda sammelsurium. Ja, ja lite roande var det, men bara lite!
KimEkberg
2015-10-19
fint att det ändå finns en del filmer i genren svensk diskbänkssurrealism. väldigt snyggt dekalogenfoto.
Gigi1943
2014-09-28
Har bara en sak att säga: jag håller med er allihop!
Xenox
2012-07-08
En ganska udda film.

2011-09-26
Jag gillar Stellan. Så är det. Lite rörigt, lite tramsigt men trots det underhållande.
FilmGuden
2011-07-15
En sörja av scener som försöker vara Drama och Svart komedi. Fick mig mest att känna mig likgiltig. Men mängder av bra skådespelare.
2009-10-21
Inte alls lika bra som Runges senare filmer, men för den skull absolut inte oävet. Bitvis väldigt snyggt foto, överlag väldigt bra skådespel, grymt soundtrack och flera suveräna scener. Men som helhet var det inget som grep tag i mig. (8+/15)
Midkiff
2007-08-08
Riktigt underhållande Runge film med en fantastisk Ljungren i toppform. Suggestiv musik, fint foto men helheten fungerar inte men som expriment är den fantastiskt underhållande.