3.4

Harry och Tonto

En gammal man gör i sällskap med sin katt en resa tvärs över USA. Han är änkeman och huset han bott i har just rivits. På vägen träffar han många nya vänner och besöker även sina barn.

Originaltitel Harry and Tonto
Regissör Paul Mazursky
Manus Josh Greenfeld, Paul Mazursky
Genre Äventyr, Drama, 70-tal
Skådespelare Art Carney, René Enriquez, Philip Bruns, Cliff De Young, Ellen Burstyn, Larry Hagman, Josh Mostel, Melanie Mayron, Geraldine Fitzgerald, Arthur Hunnicutt, Chief Dan George

Kubrickian
2010-09-14
En amerikansk version av DeSicas snyftare "Umberto D" (1952), fast utan det värsta puttinuttet . Här är en hund utbytt mot en katt och genren en roadmovie istället för neo-realism. Harry tvångsbärs ut i sin fåtölj när hans hus ska rivas. När han inte är önskad hos sin son Burts fa...milj tar han pick och pack och ger sig iväg till Chicago för att till sist hamna i sunny California . Mazurskys klarsynta och vackert lågmälda film säger en hel del om åldrande, vänskap och tillhörighet. David Lynch gjorde sin version i och med "The Straight story" (1999), som känns som en systerfilm i sammanhanget. Regissören sa till Art Carney att han skulle få en oscar för sin roll som den småbittre men storhjärtade Harry. Han fick rätt.