3.3

Harry Potter och halvblodsprinsen

Trolldomsministeriets Cornelius Fudge har tvingats se sanningen i vitögat och bekräftar att Han-som-inte-får-nämnas-vid-namn är tillbaka och värvar anhängare för att gripa makten. Harry Potters sjätte skolår vid Hogwarts skola för häxkonster och trolldom kantas av rädsla och varningar. Harry lyckas äntligen med sina lektioner i trolldryck tack vare anteckningar i den lärobok han lånat, som en gång tillhört någon som kallar sig "halvblodsprinsen". Samtidigt får han privatlektioner av Albus Dumbledore, som avslöjar hemligheten bakom Voldemorts odödliga själ.

Originaltitel Harry Potter and the Half-Blood Prince
Alternativ titel Harry Potter 6
Regissör David Yates
Manus Steven Kloves
Genre Fantasy, Mysterium, Äventyr, 2000-tal
Skådespelare Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint, Michael Gambon, Robbie Coltrane, Jim Broadbent, Maggie Smith, Alan Rickman, Tom Felton, Bonnie Wright, Evanna Lynch, Jessie Cave, Freddie Stroma, James Phelps, Oliver Phelps, Julie Walters, Helena Bonham Carter
Betygsantal 12072

Skapad 2019-08-28 av frienatic
Om jag hade haft en krona för alla recensioner av olika Harry Potter-filmer jag läst genom åren som inletts med ”Den hittills mörkaste delen…” och fortsatt med ”… alltid intressant att se hur...   Läs mer »

Skapad 2009-07-18 av joYchez
Den sjätte filmen i serien om Harry Potter är nu här, den sista spurten innan slutuppgörelsen mellan Harry och Voldemort, alltså det vi glada HP-smygälskare har väntat på i nästan …ja 8 år ...   Läs mer »

vonadel
2019-07-22
Tyckte till en början det var en bra stämning som vanligt, men jag tappade den lite på vägen. Tycker nog inte den tillhör en av de bättre i serien. 6/10
lumberdajack
2019-01-05
Nä den här var ju väldigt märklig. Konstiga färger, konstiga random scener som Datescenen i början. Wtf? frågade jag mig rätt ofta i filmen. Tror det är en förutsättning att man har läst boken för som film funkar den inte riktigt
päronanton
2018-12-30
Denna är riktigt bra!!!
supermancover
2018-04-27
Jag är ju otroligt svag för Snape. Han är bästast. Fantastisk.
gjoob
2018-04-20
Helt klart den bästa hittills i serien, även om vissa tvistar inte föll mig i smaken. Handlingen går också lite väl snabbt fram ibland, utan att låta saker och ting sjunka in. Men en spännande uppbyggnad till avslutningen.
AngelsDiary
2018-03-29
Helt klart bra. Fällde ett par tårar.
2017-10-15
2016-07-23
Första gången jag såg den tyckte jag den var tråkig men jag såg om den för ett tag sen och nu tycker jag raka motsatsen! Det här är riktigt spännande!
Rehn108
2016-02-21
Jag har sett om alla filmer nyligen och det här är min nya favorit, som nätt och jämnt tar sig förbi Azkaban. Boken är naturligtvis bättre, som vanligt, men den här filmen är riktigt bra. Rolig, mörk och spännande.

2015-06-17
Den klart beste i serien så langt. Liker utviklingen i filmene.