3.5

Hasse & Tage - En kärlekshistoria

Hasse och Tage var världens bästa vänner i över 30 år. Deras filmer, revyer, sånger och böcker påverkade en hel nation och var limmet som höll ihop folkhemmet. Som komikerduo förenade de högerspöken och anarkister i skratt. När Tage dör i förtid förlorar hans barn en pappa, Hasse en fadersfigur och hela Sverige en landsfader. Och när Palme dör bara månader efter Tage börjar det svenska folkhemmet falla i bitar. För första gången öppnar familjerna Alfredson och Danielsson upp arkiven och ger oss exklusiv åtkomst till deras berättelser, fotografier och inspelningar.

Originaltitel Hasse & Tage - En kärlekshistoria
Regissör Jane Magnusson
Manus Jane Magnusson
Genre Dokumentär, 2010-tal

Ful_fisk
2019-10-07
Var skeptisk i början, men sedan lossnade det. Fin film om två fina herrar. Hade gärna sett lite mer inblick i deras filmiska hantverk kanske, men det var ändå en film väl värd att se.
MsA
2019-09-29
Fantastisk fin film om Hasse och Tages vänskap! Deras revyer/Filmer och politiska gärning! Fina anekdoter berättas av deras barn och vänner! 4 eller 5:a kan inte riktig bestämma mig :)
myslas
2019-09-15
En fin dokumentär om vänskapen och samarbetet mellan de kanske två största komikerna det här landet sett. Visst blir det någon form av nostalgifaktor inbakat i betyget men det är en bra gjort dokumentär och om det är värt en trea eller fyra i betyg är ganska oväsentligt. Jag tycker man ska se den i vilket fall som helst.