2.9

Hateship Loveship

Johanna Parry är en ödmjuk och anspråkslös kvinna som arbetar som barnflicka. Hennes nya uppdrag tar henne hem till Mr McCauley, en äldre man som behöver hjälp att ta hand om sitt barnbarn, Sabitha, dotter till hans odåga och svärson, Ken, som lider av missbruksproblem.

Originaltitel Hateship Loveship
Alternativ titel Hateship, Friendship, Courtship, Loveship, Marriage
Regissör Liza Johnson
Manus Mark Poirier
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Guy Pearce, Kristen Wiig, Hailee Steinfeld, Jennifer Jason Leigh, Nick Nolte, Sami Gayle, Christine Lahti

LillaBlåaMus
2020-04-22
Något i Munros (som alltid) briljanta novell går förlorat på duken. Karaktärsdjup? Särskilt slutna karaktärer, som Johanna, är nog lättare att lära känna i bokform, genom deras tankar. Lika fullt behövs de i film. Oförutsägbarheten i Munros berättarteknik, präglad av tvära kast, blir också vagare här. Vinsten är mindre, även om filmen behåller stilen och stämningen. Önskar ändå fler Munro-filmatiseringar. Kul att återse JJL.
Albion
2020-03-20
En film som sakta puttrar och håller intresset igång ett tag men till slut ebbar det ut alltmedan filmen hamnar i tomgång. Tja, oförarglig utan att ge några bestående intryck åt något håll egentligen. Betyget blir en svag 3;a, dvs 3-
okidoki
2020-03-04
Kvinnoporträttet är lite väl blekt och därför osannolikt.
KyLLo
2017-05-05
Skådespelarna fungerar bra, det finns en okonstlad vardagskänsla och det är fint förmedlat. Det är en film som jag vill älska. Däremot känns det som att det är för mycket problem och vemod. Filmen skulle få högre betyg om den innehöll fler glada överraskningar och om man fick lära känna personerna på djupet också.
ViolaIngeborg
2017-05-02
Hmm, gillar på vissa sätt men slutet kändes inte upplyftande, utan snarare obehagligt. En stark trea, blev sugen på att läsa novellen!
mammene
2017-04-30
Det som från början var ett elakt skämt blev något helt annan än avsikten. Lugnt berättat men kanske lite förutsägbart. Nick Nolte var ett tag sedan man såg, trevligt återseende.
Memmem
2017-04-29
Nyansrikt drama om ett livsval! Denna film är baserad på en novell av nobelpristagarinnan Alice Munro, som anses som den bästa levande novellförfattaren. Denna historia handlar, som de flesta av hennes fina noveller, om relationer och avgörande förändringar i någons liv. Johanna arbetar som hushållerska åt en pensionerad advokat i Iowa. Hon är flitig och blid och gör inte mycket väsen av sig. Advokaten har sin dotterdotter boende hos sig, då hennes pappa är en slarver. Flickan tycker att pappan borde skärpa till sig och att någon gärna fick hjälpa honom med det. Så hon tänker ut en plan där Johanna ingår. Mycket väl och nyanserat spelat huvudrollerna. Bilder från advokatens bostad, flickans skola och hennes pappas bostad samt rätt många utomhusscener. Följsam musik. Betyg: 4-
zeke_karlsson
2016-06-30
Osammanhängande karaktärer, platt och sömning. Hade en lite skum känsla genom hela filmen... Känns som SVT kultur hade gett 10/10
idaho1981
2016-03-07
Den här gillade jag riktigt mycket. Fin historia som berättas enkelt och rakt. Indiefilm som inte drar iväg för långt utan låter berättelsen vara i centrum. Vackert foto och fantastiskt bra rollprestation av Kristen Wiig.
AlbinWesley
2015-08-12
Kristen Wiig gör detta enastående, i återhållet samspel med regins subtila filmspråk blir detta drama något alldeles unikt. Så fin som total motsats till Hollywoods smäktande såväl som det sedvanliga indiedramats obligatoriska quirkiness, tvingar mig att sätta 4.