2.8

Bon appétit!

Hortense Laborie driver ett litet värdshus i Périgord när hon en dag får ett erbjudande hon inte kan tacka nej till. Hon har handplockats för att bli den franske presidentens personlige kock och kastas direkt in i hetluften i Élyséepalatsets kök. Hennes rättframma sätt och helt nya approach vid spisen retar machokockarna i källarens storkök som gör vad de kan för att hon ska misslyckas. Det blir inte lättare av att presidenten har svårt att förklara vad han vill ha för mat.

Originaltitel Les saveurs du Palais
Alternativ titel Haute Cuisine
Regissör Christian Vincent
Manus Christian Vincent, Etienne Comar
Genre Biografi, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Catherine Frot, Arthur Dupont, Jean d'Ormesson, Hippolyte Girardot, Jean-Marc Roulot, Philippe Uchan, Laurent Poitrenaux, Hervé Pierre, Brice Fournier, Roch Leibovici, Thomas Chabrol, Arly Jover, Joe Sheridan, Louis-Emmanuel Blanc, David Houri

idaho1981
2015-10-17
Söt och fin film. Intresset hålls upp av huvudpersonen och fint foto. Gillar att man inte visar så mycket om huvudpersonens sociala liv eller bakgrund, det kunde bli fel och göra att man inte bryr sig, nu skapar det bara mer intresse och funderingar om hur hon blivit den hon är. Bra skådespeleri från samtliga. Dock är den inte tillräckligt speciell för ett högre betyg, utan hamnar på mitten.
Edithea
2015-04-13
Hennes största skådespelarprestation var att rycka lite med munnen. I övrigt: pensionärsrulle för blåblod.
mammene
2015-04-11
En feelgoodfilm om mat, det passar mig förträffligt. Att få vistas i köksmiljö och få en trevlig historia på köpet som skapar en trivselkänsla är inte fy skam.
okidoki
2015-04-08
Ett matlagningsprogram. Väldigt snobbigt.
LadyFlanders
2015-04-07
Trevlig liten typiskt fransk film. Dvs den har mer roliga karaktärer än nervtrillande intrig – egentligen händer det inte så mycket alls, men på ett väldigt charmerande sätt.
Hogman
2015-04-04
Småmysig och väldigt fransk. Imponerad av alla matporr, men allt är inte gott som serveras i det landet.
Bomkia
2015-01-11
Lågmäld och trevlig film. Gillar verkligen Frot i huvudrollen. 3+
Gigi1943
2014-04-12
Hej alla matintresserade vänner! Var det ingen av er så lade märke till vilken äcklig mat de lagade, fy hundan jag höll på att spy! Men det var ingen fel på skådisarna eller handlingen i övrigt.
Mikka
2014-03-06
Mycket trevlig film som livar upp och inspirerar den som gillar mat. Catherine Frot är som gjuten i huvudrollen. Ändå hoppas man hela tiden på lite mer. Stabil trea.
Bluesbrother
2014-01-08
Helt tom på handling. Man blir helt paff när den är slut och inget hänt