2.7

Hawaii

Abner Hale är en välmenande missionär som försöker bringa religion och civilisation till de underutvecklade öarna under 1800-talet.

Originaltitel Hawaii
Regissör George Roy Hill
Manus Daniel Taradash, Dalton Trumbo, James Michener
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Max von Sydow, Gene Hackman, Richard Harris, Carroll O'Connor, Julie Andrews, Michael Constantine, George Rose, Torin Thatcher, John Cullum, Malcolm Atterbury, Jocelyne Lagarde, Manu Tupou, Ted Nobriga, Elizabeth Logue, Lou Antonio, Elizabeth Cole

kennert
2010-09-05
Sydow mycket bra som den fyrkantige missionären,filmen tyvärr för lång.
HerrArne
2010-02-19
En märklig blandning av söderhavsromantik, salvelsefulla predikningar och tårdrypande melodram.
KAVRING
2010-01-06
Väldigt fördomsfullt, men ändå en bild av vilken skada "kristna missionärer" åsamkat. Max von Sydow väldigt bra som den prudentlige engelsmannen. Sådana pastorer finns dessvärre än idag.
Kurganen
2009-12-07
Frågan är om filmen egentligen är värd ett högre betyg men det går inte att komma ifrån det faktum att den åldrats avsevärt. Skådespeleriet är delvis stelt och filmens innehåll känns daterat, eller snarare porträtteringen av innehållet. von Sydow och Richard Harris gör så gott de kan och det är gott nog men det roliga är att se en ung Gene Hackman som doktor. I övrigt en försumbar film.
henrikkraus
2007-10-02
julie andrews i en film där hon inte sjunger, politiskt korrekt och helylle-präktigt, precis som miss andrews själv