3.4

Heart of a Dog

Terriern Lolobelle är ingen vanlig hund. Hon tar pianolektioner och ger välgörenhetskonserter, men framför allt är hon Laurie Andersons hund. Anderson berättar här om sin allra finaste vän i en meditativ eftertanke kring vad det egentligen innebär att vara en levande varelse i vår ovisst komplexa värld, efter maken Lou Reeds bortgång.

Originaltitel Heart of a Dog
Regissör Laurie Anderson
Manus Laurie Anderson
Genre 2010-tal, Dokumentär
Filmnummer 120179

Tonti
2016-02-04
Ja... den stryker ju ganska mycket medhårs. Men ibland glimtar det väl till något.
Roarer
2016-02-04
Vackert foto och musik räddar det här dravlet från bottenbetyg. New Age-mysticism blandas med plattityder i en film som fyller mig med ett extremt obehag inför upphovspersonen, som visar på en otrolig grad av självupptagenhet och vars agerande är världsfrånvänt och ångestfyllt. Att hon dessutom ska föreställa hundälskare trots att hon låter sin hund ligga hemma och dö i smärta i tre dagar istället för att avliva den som en vettig människa (allt på inrådan av hennes buddhistiska guru) gör mig oerhört provocerad.
AlbinWesley
2016-01-01
Meditativt vackert, fin konstessä. Jag är inte hundra procent hänförd, som vissa internationella kritiker visat sig vara. Men den rekommenderas varmt, bör ses av alla med ömsinta hjärtan och ett intresse för konstfilm.