3.6

Heartstone

Vänskapen mellan två unga pojkar tar en resa när den ena försöker vinna en ung flickas hjärta och den andra upptäcker känslor för sin bästa vän.

Originaltitel Hjartasteinn
Regissör Gudmundur Arnar Gudmundsson
Manus Gudmundur Arnar Gudmundsson
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Baldur Einarsson, Blær Hinriksson, Diljá Valsdóttir, Katla Njálsdóttir, Jónína Thórdís Karlsdóttir, Rán Ragnarsdóttir, Nína Dögg Filippusdóttir, Sveinn Ólafur Gunnarsson, Nanna Kristín Magnúsdóttir, Søren Malling, Gunnar Jónsson, Daniel Hans Erlendsson

2019-10-05
Inledningsvis rätt så seg och intetsägande, men den växer genom hela filmen. Fantastiska miljöer, vackert språk och grymma ungdomsskådisar. Massor med misär. (9-/15)
KyLLo
2018-11-04
Fångar ung vänskap och kärlek riktigt bra med rykten, signaler, osäkerhet och trevande framsteg. Och det är inte de vanliga klyschiga könsskillnaderna bland ungdomarna, utan det känns som att båda könen kan umgås på samma villkor. Men det är för mycket andra konflikter och problem som genomsyrar filmen och den känns utdragen. Visst är det fint med det klassiskt isländska, men här tycker jag att det blir för mycket av det för att kännas trovärdigt. Någon vulkan i bakgrunden, fiske, hästar, bad i källa och de till och med lyssnar på Björk. Modern teknik ser man inte mycket av. Och är det några på Island som borde vara öppna för influenser från omvärlden är det väl just ungdomarna. Jag tyckte också att kärleksparen kändes omaka, men så kan det förstås vara med kärlek. Svaret på Galivans fråga är att de fick betalt. Jag har även sett två kortfilmer av regissören och temamässigt finns det likheter i dessa.
StureStenhög
2017-09-02
Inte direkt den första eller mest originella film man har sett om att ha en pissig uppväxt, men Island är ändå ett ganska intressant ställe att hata livet på, och det verkar det sannerligen som att alla karaktärer gör här. De speciella miljöerna, och framför allt det annorlunda liv som levs där, ger den här filmen sin egen prägel. Karaktärerna är också trovärdiga och de håller mig engagerad trots en lite onödigt tilltagen speltid. I övrigt är det även lite ofokuserat och repetitivt, men en trea tycker jag iaf att den förtjänar
OffTheGround
2017-07-01
Jag har (tyvärr) lite svårt för den här typen av film eftersom det är så svårt att inte hamna i klichéer och saker man sett förut. Här bjuds det dock på bedövande vackra isländska miljöer, fina skådespelarinsatser och träffsäkra detaljer. Jag hade dock önskat att jag hade blivit mer förkrossad och filmen hade vunnit på att kortas en del. Stark trea.
Galivan
2017-06-22
Varje scen innehåller kroppskontakt (ja varje). Är det rimligt/nödvändigt och varför? Varenda scen har sexuella anspelningar och varje scen med de två kompisarna mynnar ut i att de börjar knuffas och slutar i sexuella anspelningar, men det räcker inte att demonstrera det en gång, utan det är liksom vad filmen innehåller. Det är coming of age-tema och "sexuppvaknande" men för dessa barn tycks det innebära en förvanlding till hjärnlösa dysfunktionella djur. Det finns ingen handling, en misshandlande pappa är inplanterad för att ge en bakrgrunstyngd och allvar till storyn, men det är ju inte vad scenerna innehåller. Vilket tema som skulle uppenbaras anade jag redan i början. Intensiva gråtscener är också ett övertydligt element som ska visa att det här är allvar och ge en "på liv och död"-proportion åt storyn vilket är framtvingat och rena motsatsen till nyansering och subtilitet. Den stämning som beskriver filmen bäst är en "sanning eller konsekvens"-stämning, vilket jag hann tänka innan de faktiskt lekte just den leken (de hade visserligen lekt en annan tafatt-lek med sexuella anpelningar dessförinnan). Pojkarna verkar styrda av enormt uppdämda behov, huvudrollkaraktären som oftast är halvnaken, ser alltid arg frustrerad och besvärad ut , han hamnar i pinsamma situationer ideligen vilket han reagerar på med bestörtning, men det verkar inte som att han försöker undvika dessa situationer, snarare verkar det som att det är det enda som tillvaron kan handla om i detta isländska scenario, och dessutom verkar det som att han ganska snabbt får vad han vill ha, vilket bara får honom att framstå som självcentrerad, glupsk och dum eller bara icke trovärdig. De två bekymmerslösa tjejerna har en lika statisk motsvarighet, och med en sekundär roll i sammanhanget. Om de två pojkarna tyckte att det var extremt pinsamt att bli sminkade som kvinnor och avmålade i en sensuell posé, varför deltog de då frivilligt? Dessa "pinsamheter" avlöser varann i scen efter scen, aldrig utan sexuella anspelningar. Att den isländska naturen är fin hindrar inte detta från att vara en av de sämsta filmer jag sett.
fannzanz
2017-03-24
1.Otroligt vackra landskap, och en bör nästan titta på den bara för det också! 2.Långsam men på ett bra sätt, många scener för att bara känna på karaktärernas vardag..vilket gör att en lär känna karaktärerna på ett bra sätt. 3.Den gör ont att titta på, men herre min je så vacker.