3.8

Heat

En strid mellan två män på varsin sida om lagen. Neil McCauley är kriminell - en av de bästa. Han och hans team imponerar till och med på detektiven Vincent Hanna. Det blir hans mål att sätta dit McCauley.

Originaltitel Heat
Regissör Michael Mann
Manus Michael Mann
Genre Kriminalare, Thriller, Drama, 90-tal
Skådespelare Al Pacino, Robert De Niro, Val Kilmer, Ashley Judd, Diane Venora, Tom Sizemore, Jon Voight, Natalie Portman, Amy Brenneman, Mykelti Williamson, Wes Studi, Dennis Haysbert, Danny Trejo, Kevin Gage, William Fichtner, Hank Azaria, Ted Levine, Tom Noonan

stgurgel
2018-09-01
Fortfarande inte överdrivet imponerad. Men visst, både Oacino och De Niro gör väldigt bra ifrån sig, för ca sista gången respektive.
2018-02-14
Den här filmen gillar jag!! Riktigt bra film alltså!!
RustyFilm
2017-12-22
Snäpper upp min bedömning efter ny titt, det är 15 år sen senast då på DVD nu på en blu-ray utgåva. Det är inte ofta man ser kvalitetslyftet så tydligt som här. Tekniklyftet, men framförallt mycket lägre förväntan nu än då är nog orsak till det nya högre betyget eller så är det att HEAT blir bättre med åren. Aktningsvärt är hur Michael Mann med en såpass icke originell tjuv/polis intrig (för så var fallet redan på 90-talet) lyckas få till en så bra skapelse. Det är väl presenterade karaktärer vi bjuds på, förstklassigt foto, härligt ljud och otroligt väl balanserade actionscener (både våldsamt och realistiskt utan onödigt överdrivna explosioner). På skådespelar sidan är det väl De Niro som lyser mest som gangstern McCauley. Men här finns många stora skådisar
deswhip
2017-09-22
Grymt bra och väldigt manlig "a man's gotta do what a man's gotta do" film. Snyggt filmad och bra karaktärer. Det är en kamp mellan huvudkaraktärerna, Pacino som snut och De Niro som skurk, som är extra intressant. Man har sympati för dem båda, de är båda coola, snygga och mycket kompetenta fast på olika sida av lagen. För en gång skull känner de båda huvudkaraktärerna inget hat utan istället en djup respekt sinsemellan. Detta trots att de jobbar/kämpar mot varandra på liv och död, jag önskar att fler filmer kunde använda det här greppet.
2016-10-29
Skådespelarna gör ju bra ifrån sig men själva filmen är bara seg och tråkig.
jep
2016-01-15
Såg om den nu är tvungen att sänka den från från en 5:a till en 4:a, mycket beroende på Pacinos våldsamma överspel. Ska man se en riktigt bra film i denna genre rekommenderar jag Det vilda gänget. Det slår även denna film med hästlängder när det kommer till våld och blodighet.
therion82
2015-11-22
Klassiker med De Niro och alla de andra.
Harford
2015-05-26
En klassisk kriminalfilm som verkligen åldrats med värdighet. Den är lika bra nu som när jag såg den på bio 1995. Fylld av action och bra skådespelare. Det har fortfarande inte gjorts en bättre rånarhistoria.
gubbtjyv
2015-04-26
den här filmen har _verkligen_ inte åldrats med värdighet alltså...
karlmats
2015-03-21
Att jag inte har sett den här förrän nu alltså. De Niro går mano a mano med Pacino och nog märks det att det är högkvalitativt. Även om filmen innehåller en massa andra karaktärer också så är det ju den kampen som är helt central, och vilken kamp sen. Pacino spelar ju över en del men det gör inget, han är underhållande ändå. De Niro är lagom cool när han leder sitt lilla gäng. All kvalitet till trots, och mycket är Manns förtjänst, så blir jag aldrig helt till mig av extas. Storyn är väl egentligen ganska standard och då krävs det nån form av karaktärstopp eller dialogtopp för att filmen ska aspirera på en 4a, och det tycker jag inte att det finns här riktigt. Dock en av de filmer jag sett som mest påminner mig om GTA, det är ju inte fel i sig. En stabil 3a.