2.9

Heaven's Gate

En lagens man, en revolverman och kvinnan de båda älskar är fast i en våldsam strid mellan hjärtlösa boskapsbaroner och en stor grupp svältande immigranter.

Originaltitel Heaven's Gate
Regissör Michael Cimino
Manus Michael Cimino
Genre Drama, Romantik, Western, 80-tal
Skådespelare Jeff Bridges, John Hurt, Christopher Walken, Kris Kristofferson, Sam Waterston, Isabelle Huppert, Brad Dourif, Joseph Cotten, Ronnie Hawkins, Paul Koslo, Geoffrey Lewis, Richard Masur

Starkbröl
2023-08-15
Det är farligt för en regissör att tänka "nu ska jag göra en episk film". Efter tjugo minuter har absolut inget hänt och sedan gör man ett tjugoårshopp i storyn, fullkomligt idiotiskt; hela inledningsscenen är totalt meningslös och relationen mellan männen -- en relation som ändå inte används till något intressant senare i filmen! -- hade kunnat vävas in i ett smartare manus (eller en voiceover, som gjorts i vissa klippningar). Efter en timme har ungefär en kvarts handling utspelat sig. Cimino har gått vilse i miljöskapandet och glömt storyn och framför allt dialogen och karaktärsutvecklingen, och situationen kan inte förbättras med klippning då alla helt enkelt spelar långsamt. Ändå känns inte filmen långsam, men händelsefattig och som ett ovanligt långt och dyrt "jaha", och många av händelserna (speciellt kring triangeldramat) är dåligt arbetade och inte trovärdiga. Det klimaktiska stora slaget är absurt överlångt (förstås), saknar också helt trovärdighet, och är allmänt plågsamt att titta på. Slutet och epilogen gör i praktiken filmen poänglös; vad ville man säga? Speciellt epilogen hade kunnat klippas utan förlust, och den absoluta slutscenen är oskarp trots Ciminos omtalade perfektionism. Ljudet genom hela filmen är ojämnt med växlande nivåer och ibland hör man inte ens vad som sägs men det kanske var min version, att en massa vindbrus letat sig in i vissa scener är däremot inte proffsigt. Cinematografin och scenerierna är däremot superba. Totalt sett ett misslyckande även om den inte är direkt usel (det är ambitionen, pretentionen, som jämförs med utfallet som gjort den så hånad) och den har INTE åldrats väl och den är INTE ett underskattat mästerverk; för de mänskliga komponenterna erbjuder "De Skoningslösa" liknande innehåll, för epiken... tja... "Den långa färden", kanske? Man undrar hur den första femochenhalvtimmarsversionen såg ut, men denna version får en mycket svag trea. (Kommentar till några tidigare kommentarer: alla tidigare versioner, utom den digitalt återställda 2012-versionen på 216 minuter, är sepiatonade dvs "bruna". De tidigare har också fått en del andra optiska tricks applicerade i vissa scener, som selektiva blekningar i kanter och hörn, vilket antagligen passade sepiatoningen men inte ser bra ut efter restaureringen)
Ghostface
2016-09-24
Ambitiöst projekt med otroliga och påkostade scenerier som skapar illusionen mästerligt. Själva berättelsen är också ambitiös men innehar inte lika mycket fingertoppskänsla.
emilstjernholm
2016-09-04
Fantastiskt foto och episk känsla. Tyvärr var 35 mm-kopian i ganska dassigt skick och det var mycket sepia-toner som inte återfinns när man ser filmen på DVD. Nåväl, litet ojämn, men trion Kristofferson, Huppert, Walken gör det utomordentligt bra. Slutet var något utdraget.
martineden
2016-05-30
[rek. 3] Ja, nu gör jag en storhöjning av denna film från 3:a till 5:a!!! Nu när jag har sett den för andra gången anser jag den vara ett mästerverk! Ciminos regi är storartad och jag kan ärligt inte förstå den rent estetiska kritiken mot den. Jag tycker inte att den är ojämn utan oerhört stabil, med ett trivsamt tempo och fasning av berättelsen. Jag gillar även att Cimino frångår den traditionella, stiliserade westerngenren och gör en "realistisk" sådan. Mästerverk!! Tack Solidus att jag fick se den på storduk!! 5.
Jämte
2015-04-25
Den snyggaste western jag har sett med det vackraste fotot jag skådat på länge. Minus för att den är lång och något händelsefattig ända fram till sista timmen. Men jag kan uppskatta Ciminos ambition att göra en så storslagen film som möjligt. Ett konstverk.

2014-12-30
Om den kortades ner till typ 1 t o 45 m.... Den är väldigt välgjord och ganska så bra faktiskt. Inte alls värd det usla ryktet. Om den bara inte hade fått hybris och var så lång. Synd.
precineadd
2014-08-28
mind blown...! okej, den är sjukt ojämn men ändå. här finnes djävlar i en stor låda
Necross
2013-08-01
Bra foto och faktiskt en bra grundstory. Resten är katastrof. Det ryktas att halva budgeten (44 miljoner!) gick till kokain. Tror Cimino själv snortade det mesta av det.
Anonymus
2013-04-26
Ja, kanske liiiiiiiite väl lång, men ett episkt mästerverk med en dammig och brutal realism. Gillar det bruna och slitna fotot samt miljöerna, ständigt översvämmade med gastande folk, känns bitvis nästan som man är fysiskt närvarande i sorlet. Soundtracket av David Mansfield är även tämligen storslaget. Väldigt bra spelat, kanske framförallt av Walken i hans typiskt kalla prestation, Krisstofferson levererar och det slår mig även hur lite han förändrats rent utseendemässigt under åren, Bridges är bra som vanligt, men även Hurt känns som ett ypperligt val som uppstudsigt, snobbigt försupen, även kul att se en mycket ung Rourke med några få repliker. Helt klart ett bortglömt mästerverk med mycket hjärta och själ.
elon
2013-01-24
Vid första anblicken skulle man kunna vara benägen att sätta ett högt betyg. Det är storslaget. Det är episkt, och fantastiskt foto och scenografi, men egentligen är det mest tomma tunnor som skramlar. Där bröllopscenen i Deer hunter är magnifik, blir musikscenerna här mest udragna och sega, och det är utmärkande för filmen i helhet. 3 tim och 39 minuter är i saftigaste laget, och den kunde mått bra av en hel del klippning.Vissa scener angränsar till rena rama buskisen, och bilden av immigranterna är kanske inte rasistiska, men ganska ensidiga. Sammantaget ändå så blir det en trea, för det episka anslaget och en Christopher Walken som alltid är lysande.