2.9

Heaven's Gate

En lagens man, en revolverman och kvinnan de båda älskar är fast i en våldsam strid mellan hjärtlösa boskapsbaroner och en stor grupp svältande immigranter.

Originaltitel Heaven's Gate
Regissör Michael Cimino
Manus Michael Cimino
Genre Drama, Romantik, Western, 80-tal
Skådespelare Jeff Bridges, John Hurt, Christopher Walken, Kris Kristofferson, Sam Waterston, Isabelle Huppert, Brad Dourif, Joseph Cotten, Ronnie Hawkins, Paul Koslo, Geoffrey Lewis, Richard Masur

Ghostface
2016-09-24
Ambitiöst projekt med otroliga och påkostade scenerier som skapar illusionen mästerligt. Själva berättelsen är också ambitiös men innehar inte lika mycket fingertoppskänsla.
emilstjernholm
2016-09-04
Fantastiskt foto och episk känsla. Tyvärr var 35 mm-kopian i ganska dassigt skick och det var mycket sepia-toner som inte återfinns när man ser filmen på DVD. Nåväl, litet ojämn, men trion Kristofferson, Huppert, Walken gör det utomordentligt bra. Slutet var något utdraget.
martineden
2016-05-30
[rek. 3] Ja, nu gör jag en storhöjning av denna film från 3:a till 5:a!!! Nu när jag har sett den för andra gången anser jag den vara ett mästerverk! Ciminos regi är storartad och jag kan ärligt inte förstå den rent estetiska kritiken mot den. Jag tycker inte att den är ojämn utan oerhört stabil, med ett trivsamt tempo och fasning av berättelsen. Jag gillar även att Cimino frångår den traditionella, stiliserade westerngenren och gör en "realistisk" sådan. Mästerverk!! Tack Solidus att jag fick se den på storduk!! 5.
Jämte
2015-04-25
Den snyggaste western jag har sett med det vackraste fotot jag skådat på länge. Minus för att den är lång och något händelsefattig ända fram till sista timmen. Men jag kan uppskatta Ciminos ambition att göra en så storslagen film som möjligt. Ett konstverk.

2014-12-30
Om den kortades ner till typ 1 t o 45 m.... Den är väldigt välgjord och ganska så bra faktiskt. Inte alls värd det usla ryktet. Om den bara inte hade fått hybris och var så lång. Synd.
precineadd
2014-08-28
mind blown...! okej, den är sjukt ojämn men ändå. här finnes djävlar i en stor låda
Necross
2013-08-01
Bra foto och faktiskt en bra grundstory. Resten är katastrof. Det ryktas att halva budgeten (44 miljoner!) gick till kokain. Tror Cimino själv snortade det mesta av det.
Anonymus
2013-04-26
Ja, kanske liiiiiiiite väl lång, men ett episkt mästerverk med en dammig och brutal realism. Gillar det bruna och slitna fotot samt miljöerna, ständigt översvämmade med gastande folk, känns bitvis nästan som man är fysiskt närvarande i sorlet. Soundtracket av David Mansfield är även tämligen storslaget. Väldigt bra spelat, kanske framförallt av Walken i hans typiskt kalla prestation, Krisstofferson levererar och det slår mig även hur lite han förändrats rent utseendemässigt under åren, Bridges är bra som vanligt, men även Hurt känns som ett ypperligt val som uppstudsigt, snobbigt försupen, även kul att se en mycket ung Rourke med några få repliker. Helt klart ett bortglömt mästerverk med mycket hjärta och själ.
elon
2013-01-24
Vid första anblicken skulle man kunna vara benägen att sätta ett högt betyg. Det är storslaget. Det är episkt, och fantastiskt foto och scenografi, men egentligen är det mest tomma tunnor som skramlar. Där bröllopscenen i Deer hunter är magnifik, blir musikscenerna här mest udragna och sega, och det är utmärkande för filmen i helhet. 3 tim och 39 minuter är i saftigaste laget, och den kunde mått bra av en hel del klippning.Vissa scener angränsar till rena rama buskisen, och bilden av immigranterna är kanske inte rasistiska, men ganska ensidiga. Sammantaget ändå så blir det en trea, för det episka anslaget och en Christopher Walken som alltid är lysande.
Gigi1943
2012-12-30
Pendlar mellan tre och två faktiskt. Miserabelt foto, tveksamt skådespeleri. Vad handlade den om egentligen, nä, jag sov inte!