2.8

Heist - Sista stöten

Joe Moore har en vacker fru, gott om pengar och ett jobb han älskar, han är tjuv. Under en kupp mot en juvelerarbutik, råkar Joe emellertid glömma att ta på sig sin ansiktsmask, vilket noga registreras av en övervakningskamera. Situationen blir inte bättre av att Joes brutale hälare har ett nytt, komplicerat uppdrag i kikaren. Det gäller nämligen att stjäla en stor guldlast, som finns ombord på ett schweiziskt flygplan.

Originaltitel Heist
Regissör David Mamet
Manus David Mamet
Genre Drama, Action, Kriminalare, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Gene Hackman, Danny DeVito, Delroy Lindo, Sam Rockwell, Ricky Jay, Rebecca Pidgeon, Patti LuPone

ulpe01
2017-08-12
Försöker överraska lite för mycket, och och orkar inte distrahera mig tillräckligt från att försöka ligga steget före, vilket tar udden av hela grejen. Gene Hackman gör det till en sevärd historia i alla fall. Och Sam Rockwell är alltid kul.
2014-11-24
Här är en film som verkligen anstränger sig till det yttersta för att vara en komplex film med rapp dialog levererade av coola karaktärer. Och slår knut på sig själv i kvadrat. Till skillnad från liknande filmer som Oceans eleven får man aldrig svar på några frågor som byggs upp under filmens gång. 3-
johnaleks
2013-10-16
jag gillar att fokuset ligger på relationerna snarare än själva rånet, tyvärr är ju inte skådespelet lite trött och jargongen känns något överdriven
2013-05-28
Det är lätt att konstatera att man får hänga med i svängarna för att få bra utbyte av den utmärkta kuppfilmen. Tempot är makligt men hela tiden med i spelet och trist skulle det möjligtvis bli om man tappar tråden. Hackman ger som vanligt pondus åt sin roll, som var bland hans sista.
Halofreak92swe
2013-05-09
Amerikansk Jönssonligan typ. Ganska rörig. Men rätt underhållande och kul bitvis.
Qhunden
2011-10-07
Är väl lite underhållande om kraven är låga men svår att ta på allvar med alla vändningar. Helt enkelt för många tvistar för att vara trovärdig och karaktärernas handlingar i filmen blir helt orimliga i sluten när alla dubbelspel nystas upp.
sawa
2010-10-20
OK underhållning med lite väl många vändningar.
deneb
2009-11-15
Tröttsam film där författaren har försökt få till en Vass Dialog och en story med Många Vändningar. Jättedåligt skådespeleri på flera håll. Inget nytt i genren, bara en enda röra.
Fitzcarraldo
2009-03-01
Går inte att ta på allvar, ju.
snipan
2009-02-28
Kan en film svänga så mycket som "Heist"?? Tror inte det. Det gör att denna film är väldigt underhållande att se.