2.7

Hell

År 2016. Jordtemperaturen har stigit så pass att tillgången till mat och vatten blivit otillräcklig. I handlingens centrum står fyra personer på en resa genom ödemarken i jakt på resurser med faran ständigt nära ? dels i form av solstormar men även i form av människan på sitt mest barbariska manér.

Originaltitel Hell
Regissör Tim Fehlbaum
Manus Tim Fehlbaum, Oliver Kahl, Thomas Woebke
Genre Science Fiction, Skräck, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Hannah Herzsprung, Lars Eidinger, Stipe Erceg, Lisa Vicari, Angela Winkler, Lilo Baur, Anne Sarah Hartung, Michael Kranz (röst)

Engravadlax
2020-07-05
Många medverkande dyker senare upp i stora TV-serier som Babylon Berlin (Lars Eidinger och Hannah Herzsprung spelar mot varandra även i den, en fantastiskt bra serie) och Dark. Det är definitivt inte pga dem som filmen haltar.
2016-02-03
Storyn är inte så märkvärdig, men stämningen är toppen. Tempot är alldeles precis lagom lågt, och filmen ger sig inte ut för att vara något mer än vad den är (till skillnad från det grymt överskattade och pseudointellektuella sömnpillret Vägen). Men när det börjar dra ihop sig till upplösning så bryts tyvärr magin. Sista tio sänker betyget på en i övrigt förbannat bra film. (9+/15)
Djason
2015-06-28
Bra foto och ljud i denna tyska variant av Vägen med Viggo Mortensen. Ganska seg film som i slutet blir ganska spännande. Gillar postapokalypiska filmer och denna är också hyfsat sevärd.

2014-04-23
Lagom spännande postapokalyptisk film från Tyskland. Det blir aldrig bra. Fotot presenteras med ett rejält starkt filter. Visserligen för att få till en önskad atmosfär, men likväl känns det också som ett enkelt sätt att försöka dölja en billig produktion. Med viss tvekan godkänd. 4/10.
sfrank
2013-10-22
varför alltid dessa hopplösa färgfilter? onödigt, som med så många andra filmer i genren
TheHorrorfan
2013-08-24
Början var väldigt seg, men när den väl kom igång så blev den väldigt spännande. Språket störde mig inte så mycket heller som tur var. Svag 4a.
indygrinder
2013-07-14
Tysk postapokalyps som utspelar sig 2016. Har lånat en hel del estetiskt från The Road, men även om den är mer av en thriller (med en del MTV-klippt action) så känns den betydligt mer segdragen och ointressant. Inget jag lär se om, till skillnad från The Road.
Robkiller
2013-06-28
Jordens temperatur har stigit snabbt och jorden blir sönderbränd. De få överlevande går inte direkt en ljus framtid till mötes. Post-apokalyptisk film med snyggt foto och ljud, men tyvärr håller inte handlingen värst länge innan det blir långtråkigt... skådisarna är väl skapliga, men filmen tar sig aldrig; den får duga ändå.
ShenLong
2013-06-13
absolut en helt okej post apocalypse, även om jag såg den med 15s delay på subsen
Grillo
2013-03-24
Halvseg. Tyckte början var bäst medan de var en sammanhållen grupp, men den börjar falla lite med ondinggruppen som aldrig blir tillräckligt nyanserad. Inget ordentligt slut dessutom.