3.1

Hellraiser

Frank torteras till döds. Franks bror flyttar senare in i det gamla huset och märker en märklig atmosfär där. Hans fru upptäcker en dag en mörk och skrämmande skugga i vindsrummet. Till sin fasa ser hon att det är Frank. Han har lyckats fly från dödens rike och återvänt som demon....

Originaltitel Hellraiser
Regissör Clive Barker
Manus Clive Barker
Genre Skräck, 80-tal
Skådespelare Ashley Laurence, Andrew Robinson, Clare Higgins, Sean Chapman, Oliver Smith, Robert Hines, Antony Allen, Leon Davis, Michael Cassidy (I), Doug Bradley, Nicholas Vince, Simon Bamford, Grace Kirby

Skapad 2019-12-13 av FreddyKrueger
I utkanten av London finns ett hus som stått tomt i många år. I husets vindsrum öppnades en gång en mystisk låda. En låda som öppnade portarna till helvetet. Mannen som öppnade den rubicks ku...   Läs mer »

Hanness
2020-09-13
Gillar Hellraiser filmerna, en utav de bättre. Såg aldrig dem ifrån kronologisk ordning.
2020-07-05
En besvikelse faktiskt, effekterna och designerna är helt jävla fantastiska. Men storyn och karaktärerna är så jävla tråkiga, jag upplever vare sig spänning, skräck eller intresse. Jag gillar hur karaktärsfokuset skiftar som escaperel pratar om, det ger en speciell stämning som hade funkat väldigt bra om det liksom hade hänt mer! Hela grejen med hur boxen funkar kunde gjorts så mycket mer med. Synd, det blir en stabilstark tvåa pga den fantastiska estetiken, men önskar verkligen att andra delar hade hållit samma nivå.
päronanton
2020-05-09
Riktigt bra! Klassiker!
escaperel
2019-10-31
Jag gillar att karaktärfokuset skiftar en del, det bidrar till en del överraskningar för åskådaren. Pinhead är också ett ansikte inom skräckfilmsvärlden som följt med mig sedan jag var typ 10 bast (20 år sedan) utan jag att tidigare hade sett filmen. Visst är det ansikte som etsar sig fast, men det blir även tydligt hur övriga monster i Hellraiser har kommit att inspirera senare filmmakare.
jingoo
2017-06-05
Höjer betyget till en fyra efter en omtitt. Även om en del effekter och scener är makabert löjliga så är några scener genuint skrämmande. Mycket bra redigerat, mycket bra stämning.
Solidus
2017-01-13
Välgjord och annorlunda effekt-skräckis som satsar på både story och det visuella. Åren har gått, men "Hellraiser" är fortfarande en obehaglig film som håller än.
2016-10-16
Det här är riktigt bra! Väldigt spännande, välgjord, otäck och stundvis även ganska äcklig skräckis med väldigt bra skådespelare!
Ful_fisk
2015-06-30
Visuellt sett mycket imponerande, med fantastiska specialeffekter, snyggt atmosfäriskt scenografi och stämningsfullt foto. Ikoniska figurer medverkar dessutom. Synd bara att själva storyn inte är någonting alls värt att minnas.
Bomaniac
2015-06-29
Snygga effekter för sin tid. Handlingen i sig känns inte så välberättad. Pinhead hade en mindre framträdande roll än jag förväntat mig.
-kakihara-
2015-04-16
stark trea alternativt svag fyra. Det är inte någon personlig skräckfilmsklassiker detta, och kommer aldrig att bli. Samtidigt som det på sätt och vis är det i alla fall. =/. Den kan vara lite trög, för lite spelrum för gamle Pinhead. Men det väger såklart upp när det väl blir dax för gamle Pinhead med sin poetiska och iskalla framtoning. Han har talets gåva den gamle mannen. Att den är rå och äcklig är såklart också ett plus i kanten!