3.5

Helvetesexpressen

Utpressare placerar en bomb på ett expresståg. Går tåget långsammare än 80 km/h exploderar bomben.

Originaltitel Shinkansen daibakuha
Alternativ titel The Bullet Train
Regissör Jun'ya Satô
Manus Ryunosuke Ono, Jun'ya Satô
Genre Action, Thriller, Kriminalare, 70-tal
Skådespelare Tetsurô Tanba, Takashi Shimura, Fumio Watanabe, Ken Takakura, Sonny Chiba, Ken Utsui, Etsuko Shihomi, Yumiko Fujita, Kunie Tanaka, Eiji Go, Kinya Kitaôji, Masayo Utsunomiya, Raita Ryû, Akira Oda

BrutusBeefcake
2016-02-11
Gillar verkligen hur otroligt sympatiska terroristerna är, gav filmen något extra som den här typen av thrillers annars saknar. Det är välspelat och spännande hela vägen men jag hade dock önskat att det skulle utspelat sig på tåget lite mer där man kunde följa passagerarna och hur de förhöll sig till situationen, då kunde den ha varit ännu bättre. (9-/15)
ollebl
2013-08-06
Klassiker och föregångare till Speed m.fl.
Mikka
2012-02-11
Bra story, men det här är ganska taffligt genomfört på sina ställen. Håller dock intresset hyfsat uppe trots sin längd. 3-
jingoo
2011-07-09
Filmen fanns i en Chiba-box, vilket var lite falsk marknadsföring. Ändå en bra thriller, som är ganska konventionell och västerländsk i stilen. Förutom alla överspelande japaner då förstås. Hela tåget förvandlas till ett hav av reptilhjärnor. Någon måste i panik alltid basunera ut den senaste dåliga nyheten i ett jämmerskri och under en tjurrusning i mittgången.

2010-06-19
Mycket bättre än Speed. Denna ger en mer verklighetstrogen bild. Klar 5a till den första Sonny Chiba filmen jag ser, dock kan tilläggas att han inte har en så framstående roll. Alla bovar flyger SAS ;P
escaperel
2009-10-06
5:an är inte långt borta. Actionrulle av bästa sort med 150 minuters rövknipande spänning. Gillar även, precis Bomkia, att "skurkarna" inte behandlas som rena skurkar utan ges en bakgrund och inte målas upp som rena våldsdårar, vilket gör att man t.o.m. kan empatisera med dom utan att det blir för orealistiskt och/eller fånigt. Dessutom varsitt stort jävla plus till Ken Utsui som spelar Kuramochi och Ken Takakura som Tetsuo Okita.
Bomkia
2008-03-09
Härligt underhållande kriminalthriller från det gamla hederliga 70-talet. Jag gillar hur de inte behandlar bovarna som elaka galningar utan ger dom en bakgrundshistoria. 4-
monsterpop
2007-09-11
på sjuttitalet var det sjuttital
NHL
2007-05-18
Nästan 20 år före Speed kom den här filmen med ett liknande tema. Bullet Train är dock mörkare i sin framtoning och ine alls lika klämkäck som Speed. Den är lång men faktiskt överraskande bra. Sonny Chiba har en ganska så tillbakadragen roll, tyvärr. Intressant manus och helt klart sevärd. Skönt gjort slut.
GoldenPeacock
2004-08-25