2.2

Helvetespassagen

Efter en kärnvapenattack mot USA så lämnas landet i kaos med muterade insekter, ökenlandskap och öde städer. En liten grupp överlevare kämpar sig igenom detta ogästvänliga klimat i sitt terrängfordon. Deras destination: Albany, staden dit förhoppningsvis fler överlevande lyckats ta sig. Filmen är baserad på en bok av Roger Zelazny.

Originaltitel Damnation Alley
Alternativ titel Survival Run
Regissör Jack Smight
Manus Alan Sharp, Lukas Heller, Roger Zelazny
Genre Thriller, Drama, Science Fiction, 70-tal
Skådespelare Jan-Michael Vincent, George Peppard, Dominique Sanda, Paul Winfield, Jackie Earle Haley, Kip Niven, Bob Hackman, Mark L Taylor, Robert Donner, Seamon Glass, Trent Dolan

Robkiller
2017-10-11
70-tals postapokalyps som är intressant i ungefär 10 minuter för att sedan bli rätt meningslös.
Raimo_1985
2016-01-24
De är påväg länge och de händer en del grejer, mycket coola äckliga insekter. Fordonet är coolt, lite som det i Battletruck fast mycket häftigare. Ganska bra postapokalyps med lite bakgrundshistoria, vilket sådana filmer ofta inte har.
niebaotan
2015-12-23
Verkade hur lovande som helst, tyvarr gaspade jag mig genom storre delen av filmen. Ger den en 2a for harligt fula effekter.
Ola_Schubert
2015-03-29
Den är dålig, men inte så dålig att den är kult. Därför kan det inte bli ens en tvåa i betyg, utan en etta. Det jag vänder mig emot främst är inte de usla specialeffekterna och logiska luckor. Det jag vänder mig emot är det lyckliga slutet, trots ett totalt kärnvapenkrig, jordaxel tilltning och totalt väderkaos. Dock logiskt att en massa kackerlackor överlevt.
dudson
2014-07-06
Filmen var riktigt öken! Lågbudjet och tristess är det man bjuds på.
stgurgel
2013-02-27
Jag vet inte alls vad den här ska få för betyg, jag måste smälta den först. Var det en grymt underhållande fyra, eller en svag tvåa? Ett är säkert, det var inte en trea
Joyfulsounds
2012-12-09
Jag har egentligen inte hjärta att ge en film med så horribelt fulballa specialeffekter (SKORPIONERNA!!) och så fräcka tanks en etta. Men, jag har nog för mycket hjärna... Den här filmen är fullkomligt pissusel. Kackerlacksscenen gör dock filmen ganska minnesvärd.
Neuros
2012-06-21
Charmigt men inte helt väl genomfört eller planerat. Bitvis usla scener och utdragna partier sänker filmen. Det abrupta slutet ger dessutom inte så mycket "closure" till filmen.
Noseman2005
2011-07-29
B som i Bra.
isecore
2010-05-10
En småcool idé som lindats in i en 70-talskalkon. Specialeffekter som inte har åldrats med värdighet, ett tempo som är emellanåt olidligt segt och emellanåt verkar hoppa över viktiga detaljer, enormt träigt skådespeleri och överlag en totalt tafflig produktion med för många kompromisser. Samt ett glassigt påklistrat slut som totalt skär sig med resten av filmen. Kul dock att se en mycket ung Jackie Earle Haley.