3.3

Helvetet är en stad

Brottslingen Don Starling rymmer från fängelset för att ta sig tillbaka hem till Manchester och bytet från den juvelstöld han gjorde innan han åkte in. Efter ett brutalt mord på en kvinna har han snart polisen med kommissarie Martineau i spetsen efter sig.

Originaltitel Hell Is a City
Regissör Val Guest
Manus Val Guest
Genre 60-tal, Kriminalare, Thriller, Drama
Skådespelare Stanley Baker, John Crawford, Donald Pleasence, Maxine Audley, Billie Whitelaw, Joseph Tomelty

Tonti
2020-01-13
"You're bad luck Lucky Lusk".
fisk0
2020-01-12
Jag vet inte, inledningen ger ett fantastiskt första intryck och den har några starka scener, men någon koppling till filmens titel går inte riktigt att urskilja förrän i filmens sista minuter. Familjesynen som inte bara anspelas på, utan explicit tas upp om och om igen under filmens gång känns otroligt förlegad för 1960, och jag får inte intrycket av att det lyfts upp för att sätta Martineau i någon slags moralisk gråzon eller antihjältestatus, det verkar som att vi förväntas sympatisera med honom. Gillar skildringen av själva polisarbetet, där vi både får se en del planering och ett intressant tafatt utförande där de ofta precis missar något avgörande eller ligger ett steg efter. Blir nog ändå en 3:a.
Suverän
2010-10-28
Stark 4:a till denna mancunian noir.