3.1

Hemlängtan

Ett gripande drama om den tolvårige Joseph, som tillsammans med sin yngre, autistiska syster Chloe, försöker hitta sina föräldrars hus. Problemet är att de inte vet exakt var huset ligger, men Chloe bygger ofta glasmosaiker av byggnaden, som de använder som ledsagare. Syskonen är inte de enda på jakt, då de i sin tur är jagade av polisen och olika myndigheter.

Originaltitel Les diables
Alternativ titel The Devils
Regissör Christophe Ruggia
Manus Olivier Lorelle, Christophe Ruggia
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Jacques Bonnaffé, Frédéric Pierrot, Dominique Reymond, Galamelah Lagra, Adèle Haenel, Vincent Rottiers, Rochdy Labidi, Aurélia Petit

Läskientekopp
2009-12-26
Synd att filmen spårade ut sista halvtimmen, men det blir i alla fall en stark 3:a. Adele Haenel som spelade Chloe var otroligt bra, jag trodde först att hon var autistisk på riktigt.
2009-10-10
Inte lika bra som Grabben från Chaâba. En mycket provokativ "skolfilm" med många intressanta och berörande diskussionsunderlag. Som helhet blir det kanske lite väl platt, men flertalet scener sitter som käftsmällar. Stark trea. (9/15)
HerrArne
2008-10-29
Kontroversiell festivalfavorit som förmodligen inte passar alla.