3.8

Hemligheter & lögner

Roxanne driver sin mor till vanvett. Cynthia har trasslat in sig i en förfärlig livslögn. Monica kan inte längre prata med sin man. Hortense har aldrig träffat sin mamma. Och Maurice, han håller bara käften. Det är hög tid att alla de hemligheter och lögner som i åratal snärjt in familjen Purley, avslöjas en gång för alla!

Originaltitel Secrets & Lies
Alternativ titel Hemligheter och lögner
Regissör Mike Leigh
Manus Mike Leigh
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Brenda Blethyn, Marianne Jean-Baptiste, Claire Rushbrook, Timothy Spall, Phyllis Logan, Elizabeth Berrington, Lee Ross, Michele Austin, Lesley Manville, Ron Cook

hsimpson
2019-07-30
Nja, alltså... Jag har ett väldigt kluvet förhållande till Leighs filmer, och det här var på den nedre halvan. Det är lite för segt och oengagerande, och när en timme har gått känner jag att jag inte riktigt bryr mig om hur det slutar. Musiken är dålig också. Långsamma familjedraman är bättre när de kommer från Japan, imho.
kakbakarn
2018-06-08
Secret & Lies är varmare och har ett lite mer optmistiskt och sentimentalt hjärta än de andra filmerna av regissören som jag sett, vilket får vissa att tycka den här är mindre pure Leigh (särskilt jämfört med Naked) och mer av en sell-out. Själv tycker jag Leigh hittar balansen bra här och jag föredrar Secret & Lies framför de andra. Jag tyckte mycket bra om den!
2017-11-06
Bra och Liegh är duktig på sånt här, men filmen drar ut på det lite mycket och hispigheten blir rejält påfrestande efter ett tag. Borde verkligen tonats ner något och kommit fram ibland istället för att konstant vara påträngande. Lyckas inte riktigt bygga upp min omtanke för karaktärerna fullt ut. Men alltså, det är väldigt bra. Bara inte nog till mer än en trea.
2017-10-25
yrkeschaufföre
2017-06-12
När jag äntligen kommit in i filmen tog den slut!! Den enda karaktären jag gillade var Hortense, men de flesta var välspelade och historien intressant..
Memmem
2017-06-10
Mycket bra släktdrama! Detta ögonöppnande engelska släktdrama vann Guldpalmen 1996. Man kan förstå att denna välgjorda och gripande engelska film fick detta världens finaste filmpris. Brenda Blethyn i en av huvudrollerna fick priset som bästa skådespelerska i Cannes. Filmen nominerades för fem oscar. Cynthia är en nervig, nästan hysterisk, mamma i 40-årsåldern, som arbetar på kartongfabrik. Hennes lillebror Maurice är en duktig, finkänslig, lugn fotograf, som alla litar på. Cynthia har en dotter som hon alltid är oense med, de gnatar ständigt på varandra. Cynthia känner sig olycklig och gråter mycket. Den ende som kan trösta henne är hennes lillebror. Optikern Hortense, i 20-årsåldern, besöker folkbokföringsbyrån i London i ett ärende. Utmärkt spelat av huvudrollerna Brenda Blethyn, som Cynthia, och Timothy Spall, som Maurice. Brenda visar en hel palett av känslor: nedstämdhet, förtvivlan, ilska, hopplöshet, förtröstan och glädje. Spall är stabilare, men visar mer nyanserade känslor. Bilder från bostäder, byrån, restauranger och åtskilliga utomhusscener. Närbilder som följer de olika känsloturerna. Följsam musik. Betyg: 4+
Sarakin76
2017-02-20
Riktig kvalitetsproduksjon. Meg bra regissert.
mammene
2017-01-12
Jag är svag för Mike Leighs filmer och denna var inget undantag. Det byggs upp en handling och i den dess karaktärer i sakta mak, jag kan hålla med om att det läggs tillrätta mycket i slutklämmen, men det stör inte direkt. Mycket bra skådespel, då mycket av Brenda Blethyn som verkligen agerar ut sina känslor i både stora och små maner. Sedan är det brittiskt så det förslår.
StureStenhög
2017-01-11
Jag börjar känna igen mig i Mike Leighs filmer vid det här laget, på gott och ont. Den här påminner en hel del om Another Year, och jag håller nog den som lite bättre än den här. Det jag gillar med dem båda är hursomhelst fokuset på karaktärerna, och att alla har sin egen lilla kamp mot livet. Här var jag också fullt engagerad i deras öden från första början, och de dryga två timmarna försvann iväg fort. Men tyvärr känns det lite för tillgjort på sina ställen, och karaktärerna har en tendens att i för stor grad reduceras till en central egenskap för att det ska kännas helt naturligt. Det är lite för mycket en film helt enkelt. Men en bra film
johanrosander
2017-01-01
Den startar inte så högt men slutar i en 5:a, totalt 4/5 :)