2.2

Hennes lilla majestät

Den bortskämda redardottern Marianne är på väg från Oslo till Stockholm. Hon råkar ut för ett missöde med bilen och måste stanna i en liten by för att få den reparerad. Byprästen, ungkarlen Bengt, låter henne bo i prästgården.

Originaltitel Hennes lilla majestät
Regissör Schamyl Bauman
Manus Ragnar Holmström, Hilding Östlund, Karl-Gerhard, Ragnar Hyltén-Cavallius, Hasse Ekman
Genre Romantik, 30-tal
Skådespelare Sonja Wigert, Anders Henrikson, Joachim Holst-Jensen, Gösta Cederlund, Carl Barcklind, Gunnar Höglund, Aurore Palmgren, Julia Cæsar, Carl Deurell, Sigge Fürst

Andravåningen
2017-11-19
Anders Henriksson, Sonja Wigert och Gösta Cederlund fungerar utmärkt i sina roller, men som sagt är själva upplägget inte så märkvärdigt, utan mest rätt så fånigt och melodramatiskt.
NtoNW
2013-02-02
En svensk 30-talsfilm av gammalt känt snitt, även om man kände att ambitionen var något mer än en pilsnerkomedi. Men de konflikter mellan kristna dygder/byns intolerans och prästens världslighet kom liksom av sig. Och allt blev som vanligt - lagom.
yrkeschaufföre
2012-06-05
Helt okej. Smågullig, småsöt och smått underhållande. Jag tyckte att jag kände igen prästen från nått men han gjorde ju knapp nått efter detta. Så jag kommer väl ihåg fel.
kennert
2009-04-19
Inte så oäven.
HerrArne
2009-04-14
Några scener har lyskraft men filmen blir ofta så menlös att den upphör att engagera. Dessutom är språket ordentligt gammaldags.
TobiasRydén
2009-04-14
Inte så lyckad korsning mellan komedi à la pilsnerfilmsmanér och allvarligare drama med kristet budskap. Just det religiösa innehållet är mest tragiskt. Intrigen är inte speciellt originell heller.
ekmanälskaren
2004-02-19
Söt film med vidsynt kristet budskap. Välbeställda målas inte upp som djävlar, det ifrågasätts dock ifall pengar eller vänlighet är det viktigaste i livet. Någon antisex propaganda är det inte heller. Inte ett ord i filmen har en sådan attityd.
djonipony
2003-12-31
den första gamla filmen fr tv4 lr 4+ som jag sluppit addera själv. helt värdelös kyrko-propaganda, anti-sex-propaganda som dessutom målar upp välbeställda som djävular.