3.4

Henrik V

Henry V drar i fält för att lägga Frankrike under det engelska imperiets fötter. Han tvingas strida både mot sina soldaters sviktande moral och sitt eget inre tvivel innan de drabbar samman med fienden i Agincourt - under ihållande spöregn, utrustade med dåliga vapen och mot en styrka som är sex gånger så stor.

Originaltitel Henry V
Regissör Kenneth Branagh
Manus Kenneth Branagh
Genre Krig, Romantik, Drama, Action, 80-tal
Skådespelare Kenneth Branagh, Emma Thompson, Paul Scofield, Derek Jacobi, Ian Holm, Judi Dench, Robbie Coltrane, Brian Blessed, Jay Villiers, Danny Webb, John Sessions, Richard Briers, Robert Stephens, Christian Bale, Geraldine McEwan, Michael Maloney

2014-11-08
Kan man misslyckas om man har världens bästa krigsfilmsmanus till förfogandet. Nej, det går inte att misslyckas då det är Shakespeare som ligger bakom denna fantastiska historia. Jag rekommenderar er alla att gå igenom alla filmatiseringar som gjorts av Shakespeares verk och ni kommer upptäcka världens bästa filmmanusförfattare. 3+
2014-06-30
Bitvis hutlöst tråkig, men språket är så snyggt och de shakespeareska replikerna så skickligt lästa och skådespelet så bra, att jag inte förmår mig att sätta den tvåa jag kanske borde. (7-/15)
Taandborste
2013-03-07
Man får det man förväntar sig, liksom... Roligt med en ung Bale och Branagh är duktig, men det blir lätt till ett sömnpiller.
Grillo
2011-11-20
Rent objektivt välgjord film, men de uråldriga replikerna gör sig löjliga på film och det gör att man inte bryr sig om filmen.
nathaliew
2010-01-20
kenneth Branaghvet verkligen hur man gör en bra filmatisering av Shakespeares verk!
SimonLiptone
2009-12-21
I vissa delar känns filmen närmast som en trailer i det avseendet att en del element inte får tid att spela ut sig, till exempel plotten (utan att avslöja för mycket) de tre herrarna hade i början, som tar slut precis där den tar vid. Personligen tycker jag även versformatet skapar en distans till karaktärerna som även gör det svårt för karaktärerna att skilja sig från varandra. Jag hade svårt att känna mig engagerad.
JohanHelenius
2009-11-10
Jag blir rädd för en allmän fördumning av vår befolkning när jag läser vissa kommentarer.
RebeckaNilsson
2009-08-05
En bra filmatisering av ett manus från Shakespeare. Det är verkligen kvalitet på den här filmen, speciellt hur det har använt manus, rollistan och miljöerna till en riktigt fin tolkning av någonting så välanvänt och fått det riktigt originellt och välspelat. Jag gillar hur de har valt att använda berättaren i filmen, håll ett öga på det när ni ser på den. :)
mi9
2009-07-14
en vansklig ambition att kombinera en texttrogen filmatisering av en pjäs med en historisk film... Inte ens Shakespeares pjäs var en höjdare... det historiska låg i vägen: det blev en återhållsamt propagandistisk redovisning av en stor seger i Englands historia - så även filmen
SoulSurvivor
2009-04-24
Att dialogen är högtravande är väl kanske inte så konstigt i en pjäs från 1600-taleet om kungar, krig och storpolitik? Betänk scenerna med Falstaff och gänget, där är ju dialogen i stället vardaglig. Det speglar ju en tid och en stilnivå. Däremot förstår jag itne alls vad som skulle vara pretentiöst i filmatiseringen?