2.9

Henry - En massmördare

Becky har lämnat sin dotter och man samt jobbet som stripteasedansös för att börja ett nytt liv. Hon flyttar till sin bror Otis i Chicago som delar sin tid mellan bensinstationen och att sälja knark till skolpojkar, som han också försöker förföra. Otis bor med sin fängelsekompis Henry som var 14 år när han mördade sin mor. Filmen är baserad på den verklige seriemördaren Henry Lee Lucas liv.

Originaltitel Henry: Portrait of a Serial Killer
Alternativ titel Henry - En seriemördare
Regissör John McNaughton
Manus John McNaughton, Richard Fire
Genre Skräck, Kriminalare, Drama, Biografi, Thriller, 80-tal
Skådespelare Michael Rooker, Tom Towles, Tracy Arnold, Kurt Naebig

Skapad 2004-07-13 av billybob
När han var tretton tvingades han klä sig i kvinnokläder och se på när hans mamma hade sex. Övergreppet skapade en av historiens mest brutala massmördare. Chicago 20 år senare. Henry delar l...   Läs mer »

Skapad 2004-02-24 av FreddyKrueger
Filmen har gång på gång blivit kallad den mest realistiska och mest skrämmande filmen någonsin av de flesta kritiker. Filmen ni ska få läsa om nu är ”Henry – en massmördare”. Henry är bas...   Läs mer »

MovieNerd
2020-06-14
En av de mest missförstådda filmer som gjorts, det här är så långt ifrån effektsökeri man någonsin kan komma. Finns inget som helst förskönande i den här historien, snarare visar den bara vilken dålig väg det är att gå i livet att börja begå brott, även om det såklart är skillnad på mord och brott som inte riktigt är på den nivån. Förtjänar sin plats i filmhistoriens Hall of fame.
labi
2019-07-02
Vidrig. Men samtidigt är jag imponerad av vad McNaughton lyckats få till med så liten budget.
Murvel48
2018-05-24
Filmen går från tråkig till osmaklig utan att någon gång vara spännande. Mer än en stark etta kan det inte bli.
diafragma
2017-06-25
Har sett en del filmer om seriemördare och tycker denna är en av dom bästa och realistiska filmerna!. Den berörde mig på många sätt. Bra skådespelare i filmen och jag tycker den är värd en 4 i betyg!.
2016-10-22
Om man nu bortser från faktafelen så har man, trots en stram budget, lyckats göra en väldigt välgjord och ganska otäck film. Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig.
Diclonius
2016-10-14
Kusligt, kusligt, kusligt. En extremt autentisk (om än något överdriven) stilstudie av psykopati. Min standard för en bra skräckfilm är att jag skall tveka för att se om den igen, och det lyckas Henry göra med råge. Bara the Shining och Animeserien Elfen Lied har samma effekt på mig. Känsliga tittare varnas.
patrasket
2016-07-25
Jösses vilken skit.
MaxMackan
2015-08-05
Det finns verkligen en obehaglig realism i filmen som ligger mycket i ett budgetbetonat stilistiskt foto och det är ruggigt effektivt. I dessa passager(mitten av filmen) är den riktigt briljant och har ett djup, men planar ibland i ett bli för b och tappa det psykologiska djupet och det ger tyvärr bara godkänt i slutbetyg

2015-06-13
80-talets bästa film? Maybe.
LacombeLucien
2015-04-26
Otroligt välgjord och extremt otäck.