3.4

Herr Arnes pengar

Tre officerare dödar herr Arne och stjäl hans kista med guld, men hans fosterdotter Elsalill överlever. När hon träffar den charmige officeraren Sir Archi tycker hon sig känna igen honom.

Baserad på romanen Herr Arnes penningar av Selma Lagerlöf från år 1904.

Originaltitel Herr Arnes pengar
Regissör Mauritz Stiller
Manus Gustaf Molander, Mauritz Stiller
Genre Stumfilm, Drama, 10-tal
Skådespelare Richard Lund, Erik Stocklassa, Bror Berger, Axel Nilsson, Hjalmar Selander, Mary Johnson, Concordia Selander, Gösta Gustafson, Wanda Rothgardt, Stina Berg, Gustav Aronson, Jenny Öhrström Ebbesen

Ful_fisk
2018-07-12
Rätt bra melodram i Griffiths anda, men inget sensationellt. De snöyviga miljöerna är nog det bästa med denna film. Gillar nog Sjöström mer än Stiller.
2016-07-17
Spännande, bra skådespelare, skickligt filmad och naturbilderna är ett plus i kanten.
Jämte
2015-06-24
Okej film. Blev inte överväldigad eller så, men den duger helt klart att titta på. En stark tvåa.
Taandborste
2014-10-21
Fina miljöer och rätt stämningsfullt.
precineadd
2013-12-04
Tycker inte att berättandet är lika effektivt som i Körkarlen eller Ingeborg Holm till exempel, men det är bildskönt och dränkt i en jävla stämning pga miljöerna.
Fredzon_M
2012-09-25
Finfin stämning i denna filmpärla. Gillade hela känslan som filmen förmedlade av att vara insnöad och fast, känslig för naturens nycker. Musiken var också den stämningsfull men jag tycker den går för 'långt' i sitt ljudanvändande ibland och den kändes överlag ganska ojämn. Det är visserligen skönt med variation, men det var ganska stor skillnad mellan topparna och dalarna i musiken. Sen är ju Mary Johnson bedårande i huvudrollen.
emilstjernholm
2012-09-10
Fantastisk film där Mary Johnson övertygar. Stämmer in i hyllningssångerna till Matti Bye och Fredrik Emilson. Musiken förhöjer verkligen upplevelsen.
Astrojacob
2011-08-24
Mustigt, tragiskt, kallt o djävligt. Selma Lagerlöf o Mauritz Stiller en bra kombination. Kändes som en svensk "Broken blossom" med en svensk Lillian Gish. Utsökt regi o skådespel men inte i samma klass som "Körkarlen" eller "Gösta Berlings saga". Ändå ett måste o en stark Fyra. (Hur i hela världen filmades hästen som går ner sig i isen???)
Caltha
2010-06-21
Den nyskrivna musiken till boxen Svenska Stumfilmsklassiker förhöjer verkligen upplevelsen av vad som annars skulle ha varit en ganska stel och oengagerande historia. Jag gillar att en del ljudeffekter är inskrivna i soundtracket, det ger mer tyngd åt det visuella. Bäst tycker jag om inledningen med de tre legoknektarnas äventyr, sedan blir det lite segt, men de spöklika specialeffekterna är fina också.
hsimpson
2009-04-24
Förhållandevis snyggt gjord, men storyn är inte lika bra som i Körkarlen, inte skådespeleriet och musiken heller. Stabil trea.