3.6

Herr Lazarescus död

Gamle Lazarescu insjuknar och hämtas av ambulans, men ingen vill ta emot honom och han slussas runt mellan olika sjukhus hela natten.

Originaltitel Moartea domnului Lăzărescu
Alternativ titel The Death of Mister Lazarescu, The Death of Mr. Lazarescu
Regissör Cristi Puiu
Manus Cristi Puiu, Razvan Radulescu
Genre 2000-tal, Drama, Komedi
Skådespelare Ion Fiscuteanu, Doru Ana, Mihai Bratila, Dragos Bucur, Luminita Gheorghiu, Mimi Branescu, Dana Dogaru, Monica Barladeanu, Gabriel Spahiu

Skapad 2019-10-30 av PortZebie
Herr Lazarescu är en änkling och fyllbult i 60-årsåldern som lever i en skitig lägenhet i Bukarest med sina tre katter. Han har mått dåligt i några dagar med ont i magen och huvudet, och efter...   Läs mer »

Skapad 2019-09-19 av Torfnovanov
Cristi Puiu’s andra långfilm, The Death of Mr. Lazarescu, handlar om en 63-årig alkoholist som på grund av magsmärtor och huvudvärk ringer efter en ambulans med hjälp av sina grannar. När ambu...   Läs mer »

2021-09-20
Jag förstår varför folk älskar det här, jag älskar t.ex. Kafkas processen, och hur det skildrar samhället och vården på fantastiskt sätt. Men, jag tycker inte det är så spännande eller intressant. Den svarta humorn går mig för det mesta förbi och jag uppskattar inte den här resan. Men en stabil men slät tvåa är det ändå, och jag förstår varför den är så hyllad.
Xtro
2020-05-02
Det var länge sen jag såg en film som är precis som livet på så många plan. Busskraschen som omtalas vid flera tillfällen är samma sak som den rumänska vården och dessutom samma sak som samhället i stort.
KimEkberg
2018-08-03
Gillar det här upplägget med en natt med någon slags realtidskänsla. Tycker de kunde skippat det mytologiska anslaget med Remus Dante etc, och lite annat som pekar åt det hållet. Men annars slagkraftig med både svärta och värme.
TURGUT
2014-03-29
Första 25 minuterna, första delen som utspelar sig i lägenheten, av Herr Lazarescus död höll på att bli filmens och min död! Efter att ha plågat mig igenom första delen engagerade den dock så pass mycket att det räckte till en 4:a.
StureStenhög
2014-01-15
En film som är så icke-kommersiell att det nästan blir parodiskt, men jag gillar det. Att kalla det för stor underhållning vore att ljuga, men jag blev ändå förvånansvärt engagerad i den. Allt känns imponerande autentiskt, filmen aktualiserar kanske frågan om realism har ett egenvärde i film, och det kanske det inte har, men här tyckte jag att det var väldigt intressant att få den här inblicken i sjukhusvärlden och det rumänska samhället. Man lyckas också otroligt bra med att förmedla känslan av utsatthet och maktlöshet hos patienten. Denna patient är ju vår huvudperson och den vars öde vi bryr oss om, men för läkarna i filmen är han bara en patient av många, t.o.m. en patient med låg prioritet. Det spelas på denna kontrast på ett väldigt skickligt sätt. Trots att filmen är helt och hållet gjord som ett drama där det inte söks några skratt från publiken, så finns här också en svart humor som hela tiden ligger under ytan, och man kan ibland inte låta bli att skratta åt eländet. Inte en film man kan rekommendera till vem som helst, men den tålmodige kan bli rikligt belönad, och det känner jag att jag blev
NtoNW
2013-04-19
Väldigt realistisk berättelse, som säkert kunde varit gjord i Sverige också. Att skildra hur ett system helt kan motverka det det är till för på detta sätt är riktigt strålande. Skönt att det fortfarande gör sådana här filmer, som verkligen betyder något.
Dele
2013-03-23
En naken, realistisk och levande verklighetsskildring som beriande osentimentalt och skoningslöst skildrar döden (som det obevekliga fenomen det är) och sjukvården med alla de problem som finns däri. Cyniskt betraktande smyger kameran med i vad som nästan känns som en dokumentär. Den råa och kalla känslan passar ämnet utmärkt, och "Herr Lazarescus Död" är, både som film och samhällskommentar, obehaglig och stark.
Sznax
2013-01-02
Att kalla det en komedi (vilket nästan hela marknadsföringen verkar vilja) är helt fel. Jag fann den inte komisk för ett ögonblick. Däremot är det ett ytterst bra drama. Efter en trevande inledning (sekvensen i lägenheten) så tar sig filmen oerhört. En stark skildring av ett misslyckat system och en extremt vass kritik mot hela sjukvården (och kan garanterat appliceras till många andra länder). Närhet och realism kombineras med en dokumentär kamera (blir lite väl flytande emellanåt). Betyg 7.2
Clasen
2012-11-06
Utdragen tragedi med stark realism. Undrar om det är hit vår svenska sjukvård är på väg? Ineffektiv, arrogant och cynisk...
mammene
2012-04-07
Även om det här var långt ifrån underhållande så har den etsat sig fast på näthinnan. Från att från början vara ganska tråkig, så eskalerade den till tragikomik, det var så eländigt, skoningslöst och naket och så realistiskt så att det mycket kändes som en dokumentär. Skådespelarna var så realistiska och tidsvis kändes det som om man själv var med, allrahelst när frustrationen växte över all likgiltighet och översitteri som han utsattes för. Slutet av filmen fick känslor att svärma över och jag kan lova det är så långt från Hollywood man kan komma