3.3

Herr Satan själv

När en framgångsrik affärsmogul med skum bakgrund blir hotad med utpressning av mannen som uppvaktar hans dotter måste han vidta åtgärder.

Originaltitel Mr. Arkadin
Alternativ titel Confidential Report
Regissör Orson Welles
Manus Orson Welles
Genre Kriminalare, Thriller, 50-tal, Mysterium, Drama
Skådespelare Orson Welles, Michael Redgrave, Akim Tamiroff, Patricia Medina, Robert Arden, Mischa Auer, Katina Paxinou, Jack Watling, Peter van Eyck, Paola Mori, Suzanne Flon, Frédéric O'Brady, Tamara Shayne, Terence Longdon, Grégoire Aslan

2015-09-03
Få filmskapare är så bitvis mästerliga och bitvis taffliga som herr Welles. Filmen har riktigt starka sidor men helheten imponerar inte och här är ingenting som engagerar mig. Men det är bra, fartfyllt, intressant och småspännande.
Ful_fisk
2015-06-23
Höghastighetsthriller med hela Europa som spelplan i en invecklad historia av Orson Welles. Tempot var nästan lite för högt, i och med att det var lite svårt att hänga med i svängarna eller ens hinna njuta av de många vackra miljöerna det klipptes frenetiskt mellan. Den största bristen torde dock vara att många av huvudrollsinnehavarna inte fungerar överhuvudtaget, främst berättelsens hjälte Michael Redgrave. Welles själv står dock ut som lysande undantag. Liksom många av Welles andra filmer så är det något mystiskt skimmer över filmen som man ser i få andra regissörers verk.
#54
2015-05-03
Invecklad sak.
AlbinWesley
2014-05-15
Wow, jag har inte sett den version som de flesta verkar föredra men jag häpnade ändå. Bildspråket och samspelet mellan karaktärerna, men framför allt förhållandena mellan karaktärernas funktioner och egenskaper, gör filmen rätt så makalös. Arkadins smått incestuösa relation till sin dotter, och Van Stratten som en ung version av honom. Samt då vidare hur Van Stratten och Rainas oplanerade kärleksintrig utvecklas. Lysande.
Gigi1943
2013-04-20
Oj oj vilken tråkig film, stängde av efter 45 minuter, fattade NOLL.

2013-01-17
Spännande och engagerande, en sådan film som förmodligen blir bättre vid andra titt. Slutet är också riktigt vasst.
Sokkan
2012-06-27
Michael Redgraves skådespel var verkligen uselt. Dock är ju Welles svinbra och filmen en gedigen thriller.
Sznax
2012-01-24
Kanske Welles mest slaktade film, vilket märks väldigt tydligt. Hela filmen svischas igenom och att ens försöka hänga med är hopplöst. Man får försöka njuta av det som finns. Bra karaktärer, bra miljöer och en underbar Orson i titelrollen. Betyg 5.9
TobiasRydén
2012-01-22
Jag tyckte den var intressant och medryckande, men det ska sägas att jag såg versionen som filmmuseet i München (med rådgivning av Peter Bogdanovich m.fl.) satte ihop 2006 vilket antagligen är den bästa. Flera kända skådespelare i birollerna. Jag trodde hela filmen ut att Patricia Medinas roll spelades av Jean Hagen - de är identiska! Till skillnad från många andra tyckte jag inte illa om Robert Arden som Guy Van Stratten, utan faktiskt att han var rätt bra.
Solidus
2012-01-07
Detta är inte riktigt min kopp te, så att säga. Klippningen är slarvig och jag får inte någon förståelse för filmens karaktärer. Även slutet lämnar mig med ett frågetecken. Det hela blir inte bättre av att filmen blir extremt långtråkig och händelselös. ”Herr Satan själv” får ändå ett (svagt) godkänt, tack vare en intressant inledning samt godkänt skådespel.