3.1

Het puls

Ned är en sjaskig småstadsadvokat i Florida. Han blir uppraggad av den gifta kvinnan Matty Walker. De båda inleder en passionerad kärlekshistoria, men snart inser de att den enda vägen till gemensam lycka innebär att de mördar Mattys make.

Originaltitel Body Heat
Regissör Lawrence Kasdan
Manus Lawrence Kasdan
Genre Thriller, Kriminalare, Drama, 80-tal
Skådespelare William Hurt, Kathleen Turner, Richard Crenna, Ted Danson, Mickey Rourke, J A Preston, Ken Zimmer, Jane Hallaren, Lanna Saunders, Carola McGuinness, Michael Hardin, Larry Marko

andybrando
2018-12-20
Börjar nästan som ett plagiat på en 40-talsthriller men blir sedan mer originell och till sist riktigt bra. Kanske det mest lyckade av 80-talets många försök att återanvända film noir-stilen.
Dele
2017-10-05
En välgjord och välspelad dramathriller som utvecklas hela tiden och bjuder på bra underhållning.
2017-04-30
Svettig, sexig och atmosfärisk thriller med påtaglig noir-känsla. Tom saxofonen sitter där den ska och det är lite synd att inte storyn kändes lika intensiv som resten. En bra thriller annars, men det hade behövts mer spänning.
2016-10-28
Totalt värdelös! Filmen lyckas varken bli spännande eller underhållande och inte ens Hurt och Turner gör särskilt bra ifrån sig.
sawa
2015-01-08
Intressant twist. Fast den kunde man nästan räknat ut.
F-M-J
2014-08-13
Svetten tränger sig ut ur tv-skärmen och klibbar ihop atmosfären i vardagsrummet. Därtill traskar ett jazzigt soundtrack längs med filmens gång och ger andrum till två helt oerhört skickliga rollprestationer av Hurt och framförallt Turner. En bra feme-fetal film väl värd en titt. Svag fyra.
Ojhda
2014-08-10
Svårbedömd, svag fyra lr stark trea! Ingen solklar fyra men når ändå dit. Börjar bra och slutar bra men lite seg till och från i mitten. Över lag är det bra ändå, William Hurt är lysande i en välgjord neo noir.
GinNTonic
2014-03-06
Som en Hitchcockrulle, men lite svettigare och sexigare. Mycket stämningsfull musik och 80-talskänslan är påtaglig.
ziferN
2014-01-28
Välgjort, bra och underhållande med en del spänning. William Hurt är helt lysande igenom hela filmen med sin starka närvaro men jag kan dessvärre inte säga detsamma om Kathleen Turner som medför väldigt lamt och mediokert skådespeleri för den tiden, och med det säger jag att jag är trött på när kvinnliga skådespelare spelar en karaktär som hela tiden förmedlar känslan; jag är dum och har fel för att jag är kvinna och mannen som jag älskar har alltid rätt. Otroligt klichéartat för den här typen av filmer. Men filmen i sig är stundtals riktigt bra, även om tempot trappas ner lite i mitten, samt så får vi heller inte glömma musiken som är riktigt passande i filmens story och man kan som tittare verkligen känna av den överhettande värmen. Slutet är dessutom smart och riktigt genomtänkt för att vara från 80-talet, men idag är det däremot en aning klichéartat. En stark trea med snudd på en svag fyra blir det.
Raimo_1985
2013-11-30
Lökar loss då och då men det är också mycket bra och noirigt. Mycket bra musik. Toppenskådespel. Mickey Rourke är skitsnygg och ger en het puls ;) Men det är svårt att betygsätta när man som jag....Inte fattade allt.