3.5

Het sol

Fransk-italiensk thriller om ung amerikan i Italien med uppdrag att övertyga en jämnårig jet-setare att resa hem till Amerika. Filmatisering av boken The Talented Mr. Ripley skriven av Patricia Highsmith.

Originaltitel Plein soleil
Alternativ titel Purple Noon
Regissör René Clément
Manus Paul Gégauff, René Clément
Genre Kriminalare, Thriller, 60-tal
Skådespelare Alain Delon, Maurice Ronet, Marie Laforêt, Elvire Popesco, Erno Crisa, Billy Kearns, Frank Latimore, Ave Ninchi

hsimpson
2020-02-25
Kom inte alls in i den här filmen.
Manko
2018-04-05
Riktigt bra. Häftigt hur berättelsens perspektiv får en att heja på en ganska ful filur.
Raggarn
2018-03-17
Suverän film där Delon är som klippt och skuren för rollen. Gamla vackra miljöer och det blir aldrig tråkigt. Intressant hela tiden hur Mr Ripley ska få ihop det hela
Snah
2017-02-09
Inte riktigt på samma nervkittlande nivå som remaken.
AlbinWesley
2015-10-07
Tycker den är enastående stilig att titta på, helt klart. Hantverksmässigt är det mesta på topp. Men jag upplever ändå inte att den har riktigt samma nerv som Minghellas version har... men den var det väldigt många år sen jag såg å andra sidan. Nåväl, ingen anledning att jämföra egentligen, tycker den här var super. Tappar dock, åtminstone för mig, på att man inte skrivit om karaktärer osv för att passa franska produktionen.
Hypostas
2014-12-31
Det idiotiska slutet sänker betyget från en svag trea till en tvåa. Men annars är det en trevlig och småputtrig thriller. Dock lite trist att man kan storyn så bra vid det här laget. Då blir det aldrig särskilt spännande.
ItalyErik
2014-10-01
Mycket bra thriller. Gillar framför användandet av långa scener i nya vågen-stil.
Sznax
2014-09-23
Ingen kan bära en kavaj över axeln som Delon. Betyg 7.1
Tonti
2014-09-23
Jo Delon passar finfint. FInns sekvenser som känns inspirerade, som när Ripley går på fiskmarknad i Neapel. Annars är det god och lite obehaglig underhållning som estetiskt känns ganska fast i sin tid.
KimEkberg
2014-09-07
schysst. till och med delon får leva ut.