3.3

Heta dagar

Rip Murdock är en före detta soldat som försöker ta reda på vem som satte dit hans kompis Johnny för mord och sedan fick honom mördad. Spåret från Johnnys mörka förflutna leder Rip till Coral Chandler, en före detta flickvän till Johnny. Rip får ett smakprov på den vackra blondinens förföriska charm, men blir plötsligt fångad i ett nät av bedrägerier och faror.

Originaltitel Dead Reckoning
Alternativ titel På djupt vatten
Regissör John Cromwell
Manus Steve Fisher, Gerald Drayson Adams, Allen Rivkin, Sidney Biddell, Oliver H P Garrett
Genre Drama, Film-Noir, Mysterium, 40-tal
Skådespelare Humphrey Bogart, Lizabeth Scott, Morris Carnovsky, Charles Cane, William Prince, Marvin Miller, Wallace Ford, James Bell, George Chandler

Tonti
2019-12-05
Mycket narration från Bogeys sida, gillar efterkrigsstämningen och det tvetydiga.
atroxa
2014-10-20
Inte en av Bogarts bästa, men hans lägstanivå är ju fortfarande sjukt stabil.
Ojhda
2013-10-14
Lite Dussinfilm för Bogart på denna tid men underhållande och relativt enkel att hänga med i med en skön liten överraskning på slutet, som vanligt. Svag fyra, bra film!
jingoo
2012-08-03
Stabil Bogart i en stabil noir. Handling och repliker kunde ha varit bättre. Bästa prestationen jag hitintills sett av Lizabeth Scott - nu är hon inte helt usel, bara halvkass. Ingen match för Bogie.
StureStenhög
2012-04-20
Det här kändes väl ganska standard för genren (ja, jag låtsas vara noir-expert nu), och tyvärr lite av en film som blir mindre intressant ju längre den går, vilket väl beror mycket på att historien verkar vara mer eller mindre framdragen ur röven. Filmen känns också lite för småskalig för den historia den försöker berätta. Men samtidigt är det ju faktiskt ganska bra underhållning. Det är trots allt en Humphrey Bogart med mansgris-tendenser som drar runt i skumma miljöer och snackar med skumma människor, så jävla mycket mer behöver man ju egentligen inte. Noir-stämningen finns även den där, kul dialog likaså, och Marvin Miller är skön som skurkens hejduk. Lizabeth Scott är ganska dålig dock. Men nog räcker det till en svag trea, noir-fantasten får ju sin fix här ändå
Astrojacob
2010-08-17
Nära toppskiktet av Bogarts noirfilmer. Deckare med hyfsad intrig, ljuva damer och bitvis stänk av både regn o humor. Bogart när han var som bäst men storyn aningen rörig och räddas av klassisk tvist på slutet. Mycket stark Fyra.
Czechflash
2009-05-03
Ganska medelmåttig noir där varken Bogart eller Scott gör några av sina bättre prestationer. Känns som Lizabeth Scott inte riktigt klarar av att spela mot Bogart som i sin tur inte tycker det är särskilt roligt att inte få spela mot Bacall.
ezeikel
2008-09-17
Det är som en parddi pä en bogart-film. Normala fraser frän bogart i den här filmen kan man nog räkna pä fingrarna. Det är en riktigt film-film, värd sin fzra för det och inget annat.
jimmyringo
2008-04-21
Den första timmen var mycket bra och stämningsfull, sedan tappade den lite, men Heta dagar är ändå en helt okej film/noir rulle med en som vanligt utmärkt Bogart. Lizabeth Scott var väl dock inte direkt lysande.
DonActive
2008-01-29
Börjar riktigt bra. Men blir tyvärr bara sämre och segare ju längre det går.