3.7

Hets

Den fruktade latin-lektorn Caligula utövar ett skräckvälde över sina elever. I centrum står gymnasieeleven Jan-Erik som har extra svårt att stå ut med Caligulas välde.

Originaltitel Hets
Alternativ titel Torment
Regissör Alf Sjöberg
Manus Ingmar Bergman
Genre Drama, 40-tal
Skådespelare Mai Zetterling, Alf Kjellin, Olof Winnerstrand, Stig Järrel, Stig Olin, Hugo Björne, Gösta Cederlund, Jan Molander, Märta Arbin, Olav Riégo

andmoreagain
2020-04-01
Trots åldern kan den fortfarande servera en sådan sjuhelsikes bitchslap tillägnad översitteri.
BarryHero
2019-11-29
Denna Ingmar Bergman-historia berättas på ett nästan tidlöst sätt av Alf Sjöberg där Stig Järrel briljerar som den klassiske Caligula som måste räknas till en av svensk films mest ikoniska karaktärer. Mai Zetterling och ALf Kjellin är ett sött tonårspar och filmen är oväntat mörk. Undrar hur man hade tänkt om filmen om de hade behållit originalslutet som hade en annan ton. Filmen har åldrats överraskande väl.
Redheaded
2018-12-19
Den här filmen har jag sett om och om igen. Scenerna med Caligula är fantastiskt bra!! Älskar Järrel i den här filmen! Saknar dock de bortklippta scenerna med just honom (som Järrel nämnt i intervjuer). Skulle väldigt gärna se dem, men hur får man tag på dem?? Kan bara hoppas de finns kvar och ges ut, kanske som bonusmaterial eller en oklippt version. Det svartvita formatet förhöjer stämningen i filmen (eller snarare sänker stämningen till ett mörkare läge...). 👍
Memmem
2018-07-13
Utmärkt drama om att bli vuxen! Detta drama är mycket Ingmar Bergmansk, men det är Alf Sjöberg som regisserat filmen och Bergman som skrivit manuset, delvis baserat på egna skolupplevelser. Jag har via släktingar hört talas om den stränge, konfliktfyllde läraren, som alltså fanns i verkligheten och var lärare åt Bergman själv. Det är bara några veckor kvar till den hägrande studentexamen. En klass gymnasiepojkar försöker stå ut fram till examen, framför allt är det latinläraren som plågar dem. De har gett honom öknamnet Caligula, efter den tokige kejsaren. Jan-Erik är en av pojkarna. Han har mycket i huvudet, studierna sinkas av hans förbindelse med en lite oanständig flicka, Bertha, som står i en tobaksaffär. Tillvaron kompliceras av att hon dessutom har en affär med Caligula, som skrämmer även henne. Mycket väl spelat av huvudrollernas Alf Kjellin, Mai Zetterling och Stig Järrel som Caligula. Dramatiska bilder från Södra Latin, Jan-Eriks pampiga föräldrahem och Berthas enkla hem. Dramatisk musik ackompanjerar händelserna. Filmen ger stort utrymme för reflexioner om den psykologiska utvecklingen hos huvudpersonerna. Betyg: 4½-
HerrNenne
2018-07-11
Bra hela vägen som lämnar en ofullständig på något vis. Presentationen av karaktärerna och relationerna (speciellt när det går över till expressionism) är bättre än avslutandet av desamma.
haajen
2018-07-11
Mycket snygg film med noir-känsla, många superba scener men också rätt seg emellanåt, inte så värst engagerande story. Det man minns är fotot och suveräne Järrel.
Nalleman
2018-06-12
Mycket bra film som tål att ses om och om igen.
2018-02-11
Den här filmen är obehagligt bra!!
RustyFilm
2016-12-07
Hets från 1944 är en intensiv bildberättelse från första till sista minut. Jag tror att det här är Bergmans riktiga debut som manus författare. Vilken rivstart, den här historien håller och är sevärd än idag. Stig Järrel gör än suverän insats som lektorn "Caligula" (vid tidpunkten fanns det nog gått om föredömen för den sadistiska karaktären). En bra svensk klassiker.
bryngel
2015-09-05
Hur kan jag ha missat att betygsätta detta? Har starka minnen från första gången jag såg den på 70-talet och vid en omtitt på 90-talet var det precis lika bra. Dags för en omtitt igen helt klart.