2.7

Hi-Lo Country

En gammaldags men ändå modern westernfilm. Den utspelar sig i New Mexico strax efter andra världskriget, i en tid då cowboyidealen och myterna om den vilda västern har fått lämna plats för nya ideal. Pete och hans granne Big Boy lever dock i det förflutna och vill på klassiskt machomaner driva boskap på det gamla sättet, slåss och spela poker. De är båda också förälskade i hustrun till ortens mäktige förvaltare.

Originaltitel The Hi-Lo Country
Regissör Stephen Frears
Manus Walon Green, Max Evans
Genre Drama, Western, 90-tal
Skådespelare Penélope Cruz, Woody Harrelson, Cole Hauser, Patricia Arquette, Sam Elliott, Billy Crudup, Robert Knott, Jacob Vargas, Darren E Burrows, Enrique Castillo, John Diehl, James Gammon, Lane Smith

2018-12-21
nja... inge vidare...
kennert
2009-05-10
Känns lite seg,men värd en 3:a.
WillyV
2009-04-03
Snyggt gjord rent visuellt. Nästan i samma ballpark som Brokeback och Into the Wild i användandet av landskapen. Dynamiken mellan Big Boy och Pete påminner om den mellan bröderna (Morse och Mortensen) i Indian Runner, dock med kanske bara hälften av intensiteten och känslan, mycket tack vare att Crudup inte riktigt matchar Harrelson. Patricia Arquette spelar den rollen hon alltid gör, lite tröttsamt (men sexigt). Upplösningen av filmen är förutsägbar, men den faller likväl inom kategorin "klart sevärd". Stark trea.
princessrock
2008-08-30
Tycker som ThomasW-dal här nere. Det får bli en trea i brist på halva betyg.
chris_lambert_
2008-08-24
Vacker film
ThomasW-dahl
2007-08-15
Harrelson och Crudup lyfter filmen. Tvekade lite om en 4:a men det får bli en 3:a i brist på halva betyg.
bluevelvet
2006-11-03
Ett välspelat mordent westerndrama, som får en snygg och oväntad vändning i slutet av filmen. Sam Elliot är som klippt och skuren i sin roll som en hänsynslös och girig ranchägare. Patricia Arquette passar alltid i den tyen av roll som hon gestaltar i den här filmen d.v.s mystisk och oförutsägbar. För övrigt ett snyggt filmfoto, men storyn i sig kanske inte är något nytt och kontroversiellt, men den berättas på ett väldigt snyggt sätt vilket är den främsta anledningen till att jag ger filmen dess höga betyg.
Flickebarnet
2005-11-28
Nja. Okey.
hardcore
2005-02-20
En rätt tam film faktiskt. Woody Harrelson äger filmen totalt som big boy resten av skådisarna är rätt stela i en stel historia.
Zipper
2004-04-03
Jag ssomnade... men det var ju sent förstås...