3.6

Dolda tillgångar

Ett team av afroamerikanska kvinnor förser NASA med viktiga matematiska uppgifter som behövs för att lansera programmets första lyckade rymduppdrag.

Originaltitel Hidden Figures
Regissör Theodore Melfi
Manus Theodore Melfi, Allison Schroeder
Genre Biografi, Drama, 2010-tal
Skådespelare Taraji P Henson, Octavia Spencer, Janelle Monáe, Kevin Costner, Kirsten Dunst, Jim Parsons, Mahershala Ali, Aldis Hodge, Glen Powell, Kimberly Quinn, Olek Krupa, Kurt Krause, Donna Biscoe, Saniyya Sidney, Ariana Neal, Zani Jones Mbayise, Lidya Jewett

KyLLo
2020-04-26
Viktig och välspelad, möjligt. Men jag tycker att det är en misslyckad filmatisering. Över två timmar lång, men fångade inte mitt intresse och kändes allmänt blek. Det märks att det inte är några stora namn bakom den.
karlmats
2020-02-09
Green Books tvillingsjäl, och det jag skrev om den kan jag nog i princip stå bakom här också: "En feelgood-film om rasism på 60-talet med en seriös grundstory som inte tas så himla seriöst egentligen. Det låter som en märklig kombination men fungerar ändå bättre än jag trodde. Det är mer fokus på att förmedla en känsla än att hålla sig till den sanna historien eller att lära känna karaktärerna". Det här är inte heller värt några Oscars men det är ganska underhållande och man håller en bra balans mellan seriositet och humor. Sen har man ju skarvat ganska ordentligt i historien för att få till ett mer modernt perspektiv och skapa poänger som Oscarsjuryn kan nicka instämmande i, men det gör trots det ändå inte att hela filmen stjälps för det. Det är trots allt inte en ny Crash eller The Help vi ser här. Det är fortfarande viktigt att nya perspektiv lyfts fram och den här historien var värd att berättas. Så om Green Book fick en svag 3a så är det väl inte mer än rätt att Hidden Figures också får det.
dafreakish
2019-02-12
Välgjort och hjärtevärmande om tre mörkhyade kvinnors kamp inom NASAs organisation. Det är oerhört välspelat rakt igenom och man dras med i de starka berättelserna man presenteras. Viktig film om en viktig tid.
supermancover
2018-03-15
En väldigt svag fyra, men filmen känns alldeles för viktig för att bara ge en trea på något sätt. Jag tyckte mycket om mycket. Många starka scener.
emilstjernholm
2018-03-05
Stundtals väldigt sentimentalt och sockersött. Intressanta historier och snygg scenografi. Huvudkaraktärerna saknade dock djup.
jonbo
2018-02-16
Konventionell men berörande, särskilt i dess skildring av den systematiska rasismen snarare än den individuella.
Christofer
2018-01-15
Jodå, det var ju intressant överlag även om det inte riktigt tog sig till några högre höjder (pun intended). Skämt åsido, kvinnorna & Costner presterade bra medan Dunst var lika svår som hon alltid är. 3+
TURGUT
2018-01-10
Intressant historia som är skildrad på ett bra sätt, bör ses.
#54
2017-11-23
För konventionell för att väcka något större intresse.
Grillo
2017-10-12
Så bra jag tyckte den var. Nyanserade figurer där själva systemet är ondingen, ingen individ. Frågan är om den inte är för snäll mot tidsandan, men vad vet jag. Älskade huvudpersonerna och deras kamp. Hade gärna sett det utvecklas ännu mer och man blir på riktigt bra humör av den. Trist sen att andan i USA nu tyvärr verkar gå bakåt igen... Då var folk okunniga, nu är de illvilliga.