3.5

High Fidelity

Rob Gordon äger en skivaffär på fallrepet i Chicago där han säljer musik på det gammalmodiga sättet - på vinyl. Han är en självlärd musikentusiast som tillbringar sina dagar i skivbutiken Championship Vinyl med sina två anställda, Dick och Barry. Även om de är levande uppslagsverk när det gäller popmusik, har koll på allt som gäller musikvärlden och skriver fem-i-topplistor över sina favoritlåtar baserade på olika kriterier, är de värdelösa på att hjälpa Rob när hans flickvän Laura lämnar honom. Medan Rob försöker komma till klarhet över sina misslyckade försök att få kärlek och lycka, upptäcker han att han mot sin vilja dras in i vuxenvärlden?

Originaltitel High Fidelity
Regissör Stephen Frears
Manus Steve Pink, John Cusack, DV DeVincentis, Scott Rosenberg
Genre Romantik, Komedi, Drama, 2000-tal
Skådespelare John Cusack, Joan Cusack, Tim Robbins, Catherine Zeta-Jones, Lisa Bonet, Jack Black, Iben Hjejle, Todd Louiso, Lili Taylor, Natasha Gregson Wagner, Bruce Springsteen, Joelle Carter, Drake Bell, Sara Gilbert, Chris Rehmann, Ben Carr, Shannon Stillo

Skapad 2019-11-09 av nilleo
Vi möter tillsammans i denna romantiska klockrena musiksatir tre ofrivilligt sammansvärjda kompisar som tillbringar dagarna tillsammans i Rob Gordons skivaffär. Med dagarna reder Rob ut sina fem i...   Läs mer »

stgurgel
2018-12-22
En del tänkvärt riktiga känslor men mrst irriterande och osympatiska karaktärer och långt ifrån nördig nog
2017-10-14
ingen höjdare
RustyFilm
2016-12-09
Hade förväntat mycket mer av det här. I mina ögon är detta ett misslyckande i konsten att överföra en intressant roman till film. Upplägget är tradigt. Kanske filmens ljudspår kan användas till en bokCD. Bilderna är inte till någon större glädje. Jag överdriver nog, men filmen är ingen riktig höjdare.
2016-07-17
Det är inte ofta jag tycker att en film är bättre än boken men så är det faktiskt med High Fidelity. Musikintresserad och vinylsamlare som jag är kan jag inte låta bli att identifiera mig lite med Rob. Jag var 12 när jag såg den första gången och jag tycker faktiskt den är minst lika bra idag som den var då. Bra skådespelare och grymt bra musik!
Grillo
2016-02-18
Njäe... Filmen funkar sådär men huvudpersonen känns som ett sånt svin i sina handlingar (tänker bara på sig själv) att jag får lite dålig eftersmak. Rätt kul att titta på men desto mindre kul att fundera över. Sen känns indiestuket och Jack Blacks trötta humor (som kanske var ny och fräsch 2000 men inte utvecklats ett dyft sen dess och nu är uttjatad och tråkig) rätt så förlegat.
best_jeppe
2016-02-14
När jag såg den här i början av 2000-talet (i mina sena tonår) tyckte jag att det var en av de bästa filmerna jag hade sett och jag tyckte så bra länge. Men så såg jag om den nyligen med min fru och filmen höll inte lika hög klass som jag mindes det. Tyvärr så är filmen ganska sunkig på sina ställen så jag har sänkt betyget från en 5a till en svag 4a.

2016-02-13
Riktig bra film. Cusack kan enn.
Tonti
2015-10-04
Har tillräckligt bra driv för att det ska funka ganska bra trots det väldigt grabbiga upplägget och ett riktigt dåligt slut. Effektivt och ganska kul.
myslas
2015-06-28
Inte lika fantastisk som boken men en bra adaption ändå, och musiken är till största delen underbar. Stark trea.
2014-11-02
Absolut en av de skönaste filmer jag sett. Att jag sedan själv brukar göra liknande listor får en att bara njuta av filmen. Jack Black är även han mästerlig i filmen, och förbaskat rolig.