3.6

High Hopes

Paret Shirley och Cybil bor i en sjabbig lägenhet. Cybils mamma börjar bli senil och hans syster bryr sig bara om sig själv och sin status. Mitt i all misär är det Shirley som håller allt samman .

Originaltitel High Hopes
Regissör Mike Leigh
Manus Mike Leigh
Genre Komedi, Drama, 80-tal
Skådespelare Jason Watkins, Philip Davis, Ruth Sheen, Edna Doré, Philip Jackson, Heather Tobias, Lesley Manville, David Bamber

Raimo_1985
2019-04-16
Väldigt gapigt och skrikigt men det verkar ju vara så överlag för Mike Leighs filmer eller? I övrigt fin film att se på, når till en trea. Det hade dock varit bra om det hade varit text för inte ens engelska är särskilt lätt att förstå ibland, även när engelsmän i London talar det.
Sznax
2013-09-22
Ibland balanserar Leigh verkligen på kanten, går det rätt så blir det riktigt bra men samtidigt är det lika enkelt att hamna fel. Karaktärerna är för påfrestande och för mycket karikatyrer för att filmen skall bli bra, tillsammans med det faktum att lite för många scener är för långa och för svagt skrivna så blir det underkänt. Ljuspunkterna finns i fantastiska ögonblick och vackra nyanser som blixtrar till ibland. Betyg 4.7
Tonti
2012-10-28
Tillsammans med Naked känns detta som Leighs mörkaste film, trots att den är mycket rolig finns det en stor dos pessimism. Sheen och Davis är briljanta och deras karaktärer känns mycket nyanserade till skillnad från till exempel överklassparet som emellanåt är väl mycket karikatyr till och med för en Leigh-anhängare som jag. Men det finns i hela filmen en oerhörd laddning vilket gör att den verkligen kommer till liv och blir mycket gripande och engagerande. Dessutom finns här en uppfriskande rak samhällskritik på flera nivåer som känns lika aktuell idag. Slutscenen är helt fantastisk.
Taliah
2012-07-23
"When are you going to smarten yourself up?" "The day thay machine-gun the Royal Family, I'll comb my hairput a tie on."
#54
2011-10-09
Jag saknar ett ordentligt klimax.
2011-08-19
Leigh när han är som sämst. Fjantiga karikatyrkaraktärer som kör ner sina budskap i våra halsar. (4-/15)
Shinobi
2010-10-09
Mycket karikatyrer men filmen förser hela Mike Leighs filmskapande med nya djup.
foppa99
2010-06-18
tragikomisk
Semiramis
2010-03-13
Jättebra, totalt depressiv och motbjudande, och väldigt mysig i slutet.
Mikka
2007-11-27