2.7

High Life

Några brottslingar får uppdraget att hitta en alternativ energikälla nära ett svart hål i rymden.

Originaltitel High Life
Regissör Claire Denis
Manus Claire Denis, Jean-Pol Fargeau, Geoff Cox
Genre Drama, Äventyr, Skräck, Science Fiction, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Robert Pattinson, Juliette Binoche, André Benjamin, Mia Goth, Agata Buzek, Lars Eidinger, Claire Tran, Ewan Mitchell, Gloria Obianyo, Scarlett Lindsey, Jessie Ross, Victor Banerjee, Juliette Picollot, Mikolaj Gruss

StureStenhög
2020-03-28
Känns väl som definitionen av pretto-sci-fi det här. Det behöver förstås inte vara fel med lite intellektuella ambitioner, och upplägget är verkligen intressant, men tyvärr försvinner allt bara ut i en sörja av halvfärdiga idéer. Totalt värdelöst ska jag förvisso inte påstå att det är, enskilda sekvenser är bra, och jag hade länge lite hopp om att de skulle kunna ta det här någonstans. Men så kul skulle vi alltså inte ha det
myslas
2020-01-11
Nä, det här funkar inte alls för mig. Mest tråkig.
KimEkberg
2019-04-20
tycker väl att den kändes ganska anonym egentligen. mer lyxig än tidigare denis-filmer, men det ska det väl va i hollywood. Annars en ganska så vanlig film.
Tonti
2019-02-04
Denis lyckas verkligen fånga hur läskig rymden är, och precis som med Solaris börjar man direkt längta tillbaka till jorden. Kanhända lite väl hård ibland, vilket vi ju känner från regissörens tidigare verk. Men också det härligt fria sättet att behandla tid, som ju blir extra relevant i detta fall. Inte någon av hennes absoluta höjdpunkter men ett väldigt stimulerande tillskott.
Molestaire
2019-02-04
Lugn (kanske för lugn), oerhört vacker ljussättning och en perfekt castad Pattinson. Där slutar väl min hyllningskör. Glömd en timme senare.
#54
2019-02-03
Visning 20 av 20 jag ser på Göteborg Film Festival. Ambitiöst projekt som behöver smältas.