Highlander

Det finns ett antal män i världen som är odödliga, bland annat den ondskefulle Kurgan och den gode McLeod. I parallella handlingar skildras McLeods liv som skotsk klanmedlem på 1500-talet och hans slutliga sammandrabbning med Kurgan i 1980-talets New York.

Originaltitel Highlander
Regissör Russell Mulcahy
Manus Larry Ferguson, Peter Bellwood, Gregory Widen
Genre Action, Äventyr, Fantasy, 80-tal
Skådespelare Christopher Lambert, Sean Connery, Clancy Brown, Roxanne Hart, Beatie Edney, Alan North, Jon Polito, James Cosmo, Sheila Gish, Hugh Quarshie, Christopher Malcolm, Peter Diamond, Billy Hartman, Celia Imrie, Alistair Findlay, Edward Wiley, James McKenna

Skapad 2019-12-04 av Rollywood
En sann 80-talsklassiker som hör hemma bland kultfilmerna. Den numera bortglömde Christopher Lambert gjorde stor succé när denna banbrytande film kom upp på bioduken. Historien om en man som är ...   Läs mer »

ShenLong
2021-09-04
ibland så cool cinematografi och jag tänker wow vilken film, för att i nästa stund tänka wow vilken film. vad tittar jag på ens? skådespelet är så otroligt, dialogerna och handlingen är nästan omöjligt att hänga med i. Det kalkonigaste jag sett. Förstår att det är kult, men inte 7/10 på imdb. hur ens
Makkuro
2021-04-22
Som barn tyckte jag svärdsduellerna var det häftigaste i världen. Nu när jag är äldre och (förhoppningsvis) visare inser jag att de är riktigt usla. Men filmen är inte utan sina behållningar. Clancy Brown, musiken och den förvånansvärt snygga filmfotografin gör att den ändå lyckas hålla mitt intresse.
best_jeppe
2020-07-20
Efter att ha sett The Old Guard häromdagen så fick jag lust att se om denna och denna film är verkligen uttrycket "Summan är större än de enskilda delarna" personifierad. För manuset är kasst och är bitvis helt ologiskt/obegripligt, regin är ganska dålig, Lambert är helt okarismatisk och stel som fan och actionscenerna är ganska tafatta och ser amatörmässiga ut. Det som är filmen styrka är dock fotot, musiken och Clancy Brown och allt detta sammantaget gör att det ändå blir en okej upplevelse som är lite smått underhållande att se på. Stabil 3a.
DiMMUBoRGiR
2019-08-18
En barndomsfavorit som tyvärr visar sig vara kass. Om den här filmen inte hade en viss självdistans så skulle betyget vara lägre. Mysigt och underhållande, men ofta av fel anledningar. Vad fan, hur tänkte regissör och redigerare? Så fattigt och talanglöst.
andmoreagain
2016-08-19
(Omtitt) Det enda jag mindes var att fölk högg huvuden av varandra samt att Sean Connery svingade svärd i skotska höglandet. Överraskande tyckte jag, med vuxna ögon, att den var rätt häftig och Lambert med en illa vald trenchcoat är en fröjd...och Clancy Brown...vilken ruskig typ!
Engravadlax
2016-07-23
För en film som kretsar kring svärdfajter så kan man ju tycka att det borde gå att leverera trovärdig och gripande actionkoreografi när japanerna har lyckats i flera decennier innan denna kom ut. Kanske kan bli en vettig remake som påpekat.

2015-06-13
Nostalgi!
bad_droidboy
2015-01-04
Lambert är riktigt dålig här men svårt att inte gilla den trots allt
2014-11-02
Sean Connery är härlig i sin roll och Christopher Lambert håller bra klass som hjälten Connor McCloud. Clancy Brown är bra i rollen som den onde Kurgan. Highlander innehåller många bra effekter, den är bra gjord för att vara så gammal. Musiken lyfter filmen en aning. 3+
fridenpaden
2014-09-12
Klassisk historia, bra story men ganska dåligt gjord. Det här är en klassiker som faktiskt skulle kunna bli bättre med en remake...förhoppningsvis utan Kinnaman som Connor McCloud.